Module eerste leerjaar (2007-2008)

- De studenten maken kennis met de specifieke inhouden en ontwikkelingsdoelen van het eerste leerjaar, gelinkt aan de verworvenheden van de kleuterschool. - De studenten maken kennis met de specifieke didactische aanpak van aanvankelijk rekenen, lezen en schrijven in het eerste leerjaar. - De studenten werken een aangepast projectje uit voor het eerste leerjaar (herfst, afscheid nemen, grootouders) en integreren daarin ook alle muzische componenten. Opvoedkunde - lees- en rekenvoorwaarden - remediëring - specificiteit van kinderen uit het eerste leerjaar op cognitief, affectief, motorisch en muzisch vlak Wiskunde - didactiek aanvankelijk rekenen - uitwerken van spelvorm: tellen tot 10 Nederlands - didactiek aanvankelijk lezen - didactiek aanvankelijk schrijven - kennismaking met verschillende leesmethoden Andere domeinen - tal van muzische activiteiten: poëzie, kinderliedjes, -dansjes, poppenspelen, expressief optreden, vertellen - speciale aandacht voor allerlei tussendoortjes - omgaan met verdriet en verlies (Allerheiligen) - toepassing werkvormen en didactiek uit WO: ontdekhoeken, -tafels en -dozen, werken rond bv. de herfst, werkbladen en schriftelijke neerslag WO op maat van het eerste leerjaar gesneden

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

Toelichting:
FG 1 Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: - De student is in staat om de specifieke beginsituatie van leerlingen van het eerste leerjaar te achterhalen en van hieruit te werken. - De student is in staat de specifieke didactische opties voor het eerste leerjaar toe te passen. FG 2 Opvoeder: - De student is in staat om de specifieke noden van leerlingen van het eerste leerjaar in te zien en te begeleiden. FG 3 Inhoudelijk expert: - De student verwerft inzicht in de specifieke didactiek van het aanvankelijk lees-, schrijf- en rekenonderricht. - De student is vertrouwd met verschillende lees- en rekenmethodes. - De student verwerft inzicht in de verschillende stappen die nodig zijn om eersteklassertjes te leren lezen, schrijven en rekenen. - De student is in staat zijn didactisch handelen op dit verworven inzicht af te stemmen. FG 4 Organisator: - De student is in staat om een gestructureerd werkklimaat te bevorderen voor leerlingen van het eerste leerjaar. FG 5 Innovator-ondezoeker - De student is in staat om gelezen prentenboeken origineel en didactisch verantwoord uit te werken voor het eerste leerjaar. FG 6 Cultuurparticipant - De student hernieuwt zijn kennismaking met prentenboeken. - De student kan de bruikbaarheid van een boek inschatten en concrete ideeën voor verwerking voorstellen en uitwerken.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

- De student beheerst de leerinhouden en didactische inzichten van het eerste en het tweede jaar van de opleiding. - De student is bereid die kennis verder uit te diepen in functie van het eerste leerjaar. - De student is bereid om zijn eigen creativiteit en expressiviteit te optimaliseren.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

- moduleboek aanvankelijk onderricht (opvoedkunde eerste leerjaar, aanvankelijk rekenen, aanvankelijk lezen en schrijven, afscheid nemen, tussendoortjes, muzische activiteiten)

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • stage

B. Omschrijving

De inhouden komen aan bod via hoorcolleges waarin uiteraard heel veel praktische toepassingen en voorbeelden zijn verwerkt. Groepswerk, een demonstratieles lezen in het eerste leerjaar, allerlei dramatische en muzische activiteiten (poppenspel, voorlezen, zang, dans, muziek,...), het uitwerken van een rekenspelletje om de getallen van 1 tot 10 in te oefenen behoren evenals zelfstandige taken tot de gebruikte methodes.

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Opvoedkunde: schriftelijk examen 20 % Aanvankelijk rekenen: groepstaak en presentatie 35 % Aanvankelijk lezen en schrijven: stageopdracht en schriftelijk examen 35 % Afscheid en verdriet: schriftelijke examenvraag 10 % - De student krijgt een voorbeeldles met nabespreking door onderwijzer van het beroepsveld. - De student krijgt gerichte observatieopdrachten in eigen stageklas. - De student maakt kennis met leermiddelen verbonden aan een bepaalde leesmethode. - De student krijgt een waaier aan praktische oefeningen op muzisch gebied en tal van tussendoortjes om zelf creatief aan de slag te gaan. - De student krijgt in groep oefenkansen om dramatisch-expressief voor de klas te staan.
OA:
10250280
Code:
10250280
Vakcoördinator:
Nin Van Hove
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands