Pedagogische vorming (2007-2008)

Binnen deze onderwijsactiviteit verwerft de student inzichten over wat opvoeden in de hedendaagse samenleving betekent. Er wordt stilgestaan bij de kenmerken van onze samenleving, bij de mogelijkheden en de beperktheden die onze tijd voor opvoeders met zich meebrengt en bij de opvoedingsvormen die vandaag de dag verschijnen. Algemene inzichten worden teruggekoppeld naar het persoonlijk opvoedingsconcept van de student en naar de gevolgen die dit heeft voor het eigen functioneren in de beroepspraktijk.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen kan de student verschillende opvoedingsstijlen herkennen. Hij leert een adequate ontwikkelingsbevorderende omgeving realiseren die inspeelt op de noden van kleuters. Als opvoeder kan de student vormen van niet-opvoeden herkennen en in vraag stellen. Hij is bereid na te denken over de persoonlijke opvoedingsvisie en opvoedingsstijl. Als partner vanouders en verzorgers verwerft de student inzichten in de opvoedingsvormen die ouders/verzorgers hanteren. Hij is bereid zich respectvol open te stellen voor de opvoedingskeuzes die ouders/ verzorgers maken. Hij durft een eigen standpunt innemen en er ook verantwoordelijkheid voor op te nemen. Als cultuurparticipant kan de student actuele pedagogische thema's en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op WWW
  • Andere: Actuele tijdschrift- en krantenartikelen

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • permanente evaluatie
  • open boek

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
15 Permanente evaluatie 15 Permanente evaluatie, zoals in de 2e examenperiode
85 Mondeling examen, open boek 85 Mondeling examen, open boek
OA:
11260652
Code:
11260652
Vakcoördinator:
Mieke Bogaerts
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands