1 Toepassing van het didactisch model op het moedertaalonderwijs.
2 Functionele didactiek van het taalvaardigheidsonderwijs, het taalbeschouwingsonderwijs en het literatuuronderwijs.
3 Studie van het leerplan Nederlands voor de eerste graad A van het secundair onderwijs.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:
1 Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- De student kan de doelstellingen, werkvormen, leeractiviteiten, principes en methodes van de vakdidactiek Nederlands beschrijven en toepassen.
2 Inhoudelijk expert
- De student kan de hoofdlijnen en de aanwijzingen van het leerplan Nederlands voor de eerste graad A weergeven en in zijn/haar lesvoorbereidingen verwerken.
3 Organisator
- De student kan de principes van een stimulerende en motiverende aanpak van het schoolvak Nederlands beschrijven en toepassen.
4 Lid van de onderwijsgemeenschap
- De student kan de actualiteit van het schoolvak Nederlands volgen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
Zie boekenlijst.
C. Aanbevolen leermiddelen
Vakliteratuur.
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- stage
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
|
|
100
|
S
|
100
|
S
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|