Tijdens het practicum bloementeelt, gaan we een aantal bedrijfsbezoeken af leggen. Zowel de productie van bloementeeltgewassen, als de handel en verkoop komen aan bod. Bij de keuze van de bedrijven, zorgen we voor een goed evenwicht tussen de verschillende disciplines (bv bloeiende potplanten, groene potplanten, snijbloemen,..). Steeds worden we ontvangen door de bedrijfsleider. Hij geeft een overzicht van het bedrijf. Door vragen en discussies, krijgt de student een goed en diepgaand beeld van het bedrijf. De verkregen inzichten en informatie, moet de student weergeven in een gestructureerd verslag.
A. Algemene competenties
- 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
- 02. Kunnen omgaan met complexe problemen
- 03. Beschikken over het vermogen tot oordeelsvorming in een onzekere context
Toelichting:
De verkregen informatie kunnen ordenen, interpreteren en verwerken. Een eigen oordeel vormen over praktijksituaties en onderzoeksdomeinen.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 01. Kunnen gebruiken van methoden en technieken in onderzoek
- 02. Kunnen ontwerpen van onderzoek
Toelichting:
De studenten komen geregeld in contact met onderzoeksinstellingen. Zij krijgen een overzicht van de lopende onderzoeken: vanaf probleemstelling, over aanpak tot resultaat. De studenten ontwikkelen zo de vaardigheid om onderzoek op te zetten en uit te voeren.
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
Door de studiebezoeken aan de bedrijven, leren de studenten de sector en zijn problemen kennen. Bij de bezoeken aan de ondersteunende onderzoeksinstellingen leren ze de stand en aanpak van het onderzoek kennen. Studiebezoeken aan handelsbedrijven in sierplanten geeft hen ook hierin een goed inzicht.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Inzicht hebben in de bouw en groei van een plant. Het vermogen om analytisch en kritisch een bedrijf te bekijken. Kennis van plantenteelt, fysiologie en economie zorgt voor een snelle en correcte beeldvorming bij de studiebezoeken.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- groepswerk
- bedrijfsbezoeken
B. Omschrijving
A. Types
- paper/werkstuk
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
Tijdens de studiebezoeken, is er een permanente evaluatie. Hierin spelen houding, gedrag en vraagstellingen mee. Van elk studiebezoek, moet een verslag gemaakt worden. Ook dit speelt mee bij de evaluatie.
Voor, tijdens en na de studiebezoeken, kan de student terecht met vragen. Aangezien de groepen relatief klein zijn, is de drempel laag. Een afspraak maken per mail is ook mogelijk.