Kansarmoede (2007-2008)

* De cirkel van de armoede en mogelijke wegen om deze te doorbreken. * Onderwijs als sociale hefboom. * Kenmerken van de kansarme subcultuur. * Wegen naar een adequate aanpak in de school

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen * verwerft de student basisinzichten, vaardigheden en attitudes omtrent een meer adequate aanpak van kansarme kinderen, Als opvoeder * wordt de student zich bewust van de kernproblemen van kansarme kinderen en hun ouders in hun leefwereld en in een schoolcontext * brengt de student een zoekproces op gang naar wegen om de persoonlijke en maatschappelijke kansen van deze kinderen te vergroten. Als partner van ouders * verwerft de student agogische inzichten en vaardigheden met betrekking tot het communiceren en samenwerken met kansarme ouders.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Pedagogische en didactische inzichten, vaardigheden en attitudes van het eerste en het tweede jaar. Inzichten uit de module 'Zorgverbreding' zijn nuttig.

A. Type

  • handboek
  • audiovisueel materiaal
  • Andere: moduleboek

B. Verplichte leermiddelen

F. LAEVERS (e.a.), Omgaan met kansarmoede in de basisschool. CEGO-publicatie, Kleurig klashouden

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • discussieseminarie
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • Andere: Groepstaak
  • peer assessment

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
100 Schriftelijke groepstaak
OA:
11261301
Code:
11261301
Vakcoördinator:
Marijke Vaninbroukx
Semester:
1
Studiepunten:
1
Onderwijstaal:
Nederlands