Organisatieontwikkeling (2007-2008)

De inhoud van organisatieontwikkeling wordt opgebouwd vanuit een gestructureerde opdracht in groepen van maximum drie studenten. Hierin wordt een organisatievraagstuk aangebracht door een gastspreker. De doelstelling van deze opdracht is na te gaan hoe een personeelswerker kan bijdragen tot de kwaliteit en het beleid van de eigen organisatie en afdeling en hoe hij/zij een adviserende rol kan opnemen in veranderingsprocessen. Dit gebeurt aan de hand van een authentieke gevalstudie, aangebracht door een HR Manager. In de gevalstudie zitten een aantal uitdagingen die in de latere beroepspraktijk ook zullen voorkomen. De te bereiken resultaten situeren zich op twee niveaus : 1. een plan van aanpak voor de organisatie voorstellen met daarin een omschrijving van rol als personeelswerker en 2. een werkplanning en evaluatie van het groepsproces maken op niveau van het eigen team.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De MA kan zich binnen functionele relaties authentiek verbinden met mensen en groepen.
  • C05 De MA handelt vanuit een kritische reflectie op de wisselwerking tussen het eigen werk, het werkveld en het breder maatschappelijk kader.
  • C06 De MA kan in een team en een organisatie werken en kan zich functioneel bewegen in een netwerk van partners en organisaties.
Toelichting:
We vertrekken vanuit vijf heldere en van elkaar onderscheiden beroepssituaties: 1. Vanuit de organisatie participeren aan interne en externe overlegstructuren. 2. Constructief meewerken aan het beleid van de organisatie en de eigen afdeling en aan kwaliteitsverbetering. 3. Signaleren ten aanzien van het intern en extern beleid. 4. Mensen activeren om deel te nemen aan intern en extern beleid. 5. Leiding geven dicht bij de doelgroep. In deze beroepssituaties moet de student aantonen dat hij/zij beschikt over de competenties communiceren, exploreren, plannen en organiseren, relationele praktijken opbouwen, onderhandelen en overtuigen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Een grondige kennis van algemene inzichten van organisatiekunde is vereist. Deze werden aangereikt in het OA 'Mens & Organisatie' in het tweede jaar.

A. Type

  • handboek
  • materiaal op WWW
  • Andere: Artikels

B. Verplichte leermiddelen

Cuyvers, G., Organisatiekunde, Wolters Plantyn, 2000.

C. Aanbevolen leermiddelen

Er worden in de loop van de werkcolleges nieuwe invalshoeken aangereikt via losse teksten over managementvaardigheden (Quinn, 2003) 'Appreciative Inquiry' (Cooperrider, D.) en Integrale Kwaliteitszorg. De studenten worden aangezet om zelfsturend te werken, en zelf op zoek te gaan naar bijhorende informatie in functie van de opdracht en de uitdaging die zij voor zichzelf formuleren.

A. Types

  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

Er wordt aan de opdracht gewerkt via werkcolleges, groepswerk en zelfstudie. De docent coacht de studenten op zowel inhoudelijk als procesmatig vlak. Toledo wordt gebruikt voor informatieuitwisseling en discussieruimte.

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

De onderwijsactiviteit telt mee voor 2 studiepunten. Zowel het groepsproces als het eindresultaat van de gevalstudie worden beoordeeld voor de kerstvakantie en zijn voor 100% onderwerp van permanente evaluatie. De specifieke evaluatiecriteria worden vermeld in de opdrachtomschrijving. De gastspreker is mee betrokken in de evaluatie. De docent is aanwezig tijdens de werkcolleges om de studenten te ondersteunen en te coachen. Verder wordt er gebruikt gemaakt van Toledo voor het stellen van vragen en het uitwisselen van informatie.
OA:
04232170
Code:
04232170
Vakcoördinator:
Katrien Seynaeve
Semester:
1
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands