Cognitieve ontwikkeling deel 2 (2007-2008)

De student krijgt de didactiek en voorbeelden van volgende ervaringssituaties: - waarneming - prentkijken, werken met informatieve boekjes - hoekverrijkingen i.f.v. het stimuleren van de denkontwikkeling van de kleuter - gezelschapsspelen

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
Toelichting:
Denk -en redeneervaardigheid: De student kan zijn verworven kennis over de denkontwikkeling van kleuters functioneel inzetten bij het ontwerpen van ervaringssituaties. Informatie verwerven en verwerken: De student kan de aangeboden leerstof met het nodige inzicht verwerven. Kritisch reflecteren: De student kan ervaringssituaties kritisch beoordelen i.f.v. het stimuleren van de denkontwikkeling van de kleuter.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën. De student kan ervaringssituaties ontwerpen die gericht zijn op het stimuleren van zowel het wiskundig denken, de taal en het natuurbeeld van de kleuter.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
Toelichting:
Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: - De student kan met aangepaste materialen ervaringssituaties creëren die gericht zijn op het stimuleren van de cognitieve ontwikkeling (wiskundig denken, taal, natuurbeeld) van kleuters. Opvoeder: - De student heeft aandacht voor attitudevorming bij kleuters in verband met natuur. In zijn/haar begeleiding van ervaringssituaties is hij/zij gericht op respectvol omgaan met, zorg dragen voor en verbondenheid met de natuur. Inhoudelijk expert: - De student kan een waarneming ontwikkelingsstimulerend ontwerpen en begeleiden. - De student kan het prentkijken en werken met informatieve boekjes ontwikkelingsstimulerend ontwerpen en begeleiden. - De student kan een gezelschapsspel ontwikkelingsstimulerend ontwerpen en begeleiden. - De student kan hoekverrijkingen voorzien gericht op het stimuleren van de cognitieve ontwikkeling van de kleuter. Organisator: - De student kan volgende ervaringssituaties veilig en hygiënisch laten verlopen: waarneming, prentkijken, werken met informatieve boekjes, hoekverrijkingen i.f.v. het stimuleren van de denkontwikkeling van de kleuter, gezelschapsspelen. - De student kan ervaringssituaties gericht op het stimuleren van de cognitieve ontwikkeling gestructureerd schriftelijk voorbereiden.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student kent de cognitieve ontwikkelingslijn van de kleuter.

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • Andere: Moduleboek

B. Verplichte leermiddelen

- Moduleboek: Cognitieve ontwikkeling deel 2. - VVKBAO. (2000). Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool (4e druk 2002). Brussel: Vlaams verbond katholiek basisonderwijs. - Onuitgegeven cursussen docenten

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • labo en werkcollege
  • Andere: coaching

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
100 Mondeling examen 100 Mondeling examen
Coaching bij het uitwerken van ervaringssituaties.
OA:
11261840
Code:
11261840
Vakcoördinator:
Leen Buts
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands