- leerprocessen die ten grondslag liggen van flexibel en functioneel wiskundig denken
-geschikte leeromgevingen om dit wiskundig denken te ontwikkelen
-gecijferdheid
- volgende onderwerpen komen in de mate van het mogelijke aan bod: meten en metend rekenen (inclusief het begrip schaal), rekenvaardigheden (hoofd- en schattend rekenen), begrip en de werking van de BTW, rekenproblemen en vraagstukken als toepassingsgebied van het optellen en aftrekken, breuken en kommagetallen, procenten en verhoudingen, gemiddelde , grafieken, tabellen en diagrammen, statistische geletterdheid
- oplossingsproces van rekenproblemen aan de hand van een gevalsstudie over de regel van drie
-leerpsychologische referentiekaders die een hulp zijn bij het inzichtelijk functioneel wiskundig denken
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen kan de student
-wiskundige vaardigheden functioneel in een thema integreren.
-een leerondersteuning en leergang voor de opbouw van het leerproces ontwikkelen.
Als inhoudelijk expert kan de student
-BSO-leerlingen motiveren om alledaagse wiskundige problemen op te lossen.
-BSO-leerlingen strategieën aanreiken om deze problemen op te lossen.
-de processen analyseren die aan de basis liggen van vaardig rekenen.
-leerlijnen ontwerpen, die gericht zijn op het bereiken van een gewenst einddoel m.b.t. vaardig rekenen.
-gepaste leeromgevingen ontwerpen om het wiskundig denken te ontwikkelen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De student beschikt over een goede basiskennis wiskunde, hij/zij kan de wiskunde van de basisschool vlot en inzichtelijk toepassen.
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
de cursus van de docent (deze wordt in de loop van het semester ter beschikking gesteld), materiaal dat op Toledo verschijnt
C. Aanbevolen leermiddelen
- de leerplannen PAV, het leerplan wiskunde voor 1B en BVL
- handboeken voor PAV (zie OWP)
- Verschaffel, L., De Corte, E., (red.), (1995).
Stoho: naar een nieuwe reken/wiskundedidactiek voor de basisschool en de basiseducatie, Leuven, ACCO
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
- oefenpracticum
B. Omschrijving
Tijdens de contacttijden worden verschillende werkvormen gebruikt. Daarnaast bereiden de studenten sommige onderdelen van de cursus voor die tijdens de contactijd verder besproken worden. Sommige delen van de leerstof worden zelfstandig verwerkt.
A. Types
- permanente evaluatie
- schriftelijk examen
B. Omschrijving
50% van de punten staat op taken die de student in de loop van het semester afgeeft. Daarnaast is er een schriftelijk examen dat voor 50% van de punten meetelt.
3e examenperiode: schriftelijk examen en eventueel een taak
Tijdens de lessen kunnen de studenten eventuele problemen signaleren en kan, indien nodig, een verdere afspraak gemaakt worden. Daarnaast zijn er een aantal monitoraten voorzien.