Vakdidactiek informatica (2007-2008)

1. Kennis en inzicht in de evolutie van de didactiek van het informatica onderwijs 2. vakspecifieke componenten bij het maken van de lesvoorbereiding - specifieke werkvormen - gebruik van multimedia - ... 3. Studie van de leerplannen informatica en raamplan ICT van het vrij onderwijs 4. kennis, inzichten en vaardigheden bij - gebruik van handboeken - de verschillende niveaus voor praktijkoefeningen informatica - het ontwikkelen van eigen les- en cursusmateriaal

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:
1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen - De student bezit de nodige competenties om computerbegrippen, vaardigheden, leerstofonderdelen op een eenvoudige maar duidelijke en correcte wijze uit te leggen, te demonstreren en/of te situeren. - De student kan eigen materiaal ontwikkelen en aanpassen aan een specifieke doelgroep. - De student kan handboeken en cursussen vanuit een kritisch oogpunt beoordelen. - De student kan aangepaste oefeningen en werkbladen in verschillende niveaus herkennen en opstellen. 2. Inhoudelijk expert - De student kent de visie en beheerst de leerstof en basisvaardigheden zoals beschreven in het raamplan ICT van de eerste graad van het secundair onderwijs en de leerplannen AV Informatica van de tweede graad secundair onderwijs. - De student is competent om een lesvoorbereiding te maken voor een les informatica voor ASO, TSO, KSO en BSO over systeemsoftware, tekstverwerking, rekenbladen, databasebeheer, Internet, computerconfiguratie en probleemoplossen. 3. Organisator - De student is competent om vakspecifieke componenten bij het maken van de lesvoorbereiding kritisch en verantwoord te selecteren en te hanteren. 4. Lid van de onderwijsgemeenschap - De student is zich bewust van de evolutie van de didactiek van het informatica-onderwijs.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Van de student wordt verwacht dat hij/zij kan rekenen en bouwen op een creatieve, open en gedreven houding.

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

- Leerplan AV informatica 2e graad ASO-TSO-KSO, Licap - Teksten en cursussen via de hogeschool

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
100 Permanente evaluatie 100 Taak
Voor de derde examenperiode maakt de student een lesvoorbereiding voor een lessenreeks over een door de docent op voorhand bepaald lesonderwerp. Deze lessenreeks wordt voorzien van een aangepaste cursus en oefeningen. Deze opdracht geldt voor 100% van het waarderingscijfer.
OA:
11268460
Code:
11268460
Vakcoördinator:
Jean-Pierre Pluymers
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands