Engels - vakdidactiek (2007-2008)

In het deel vakdidactiek 2 Baso staan de werkvormen, media en leermiddelen centraal. Daarnaast verdiepen we ook de activiteiten rond de vaardigheden en toetsen we deze werkwijzen en lesactiviteiten aan de verschillende leerplannen en eindtermen.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C08 Partner van externen.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:
1. Als inhoudelijk expert De student kan op deskundige wijze werkvormen bespreken en analyseren. Hij kan leermiddelen beoordelen en efficiënt gebruiken, 2. Als opvoeder en begeleider van leerprocessen De student kan de lesactiviteiten vlot kaderen in de leerplannen en eindtermen. Hij kan lesactiviteiten rond vaardigheden efficiënt voorbereiden en uitvoeren. Hij kan bovendien een gerichte keuze maken uit werkvormen. Hij kan kritisch met handboeken en met andere lesmaterialen werken. 3. Als innovator De student kan nieuwe werkvormen en lesmaterialen kritisch beoordelen en ook zelf ontwikkelen. Hij kan didactische publicaties (traditionele en elektronische) raadplegen en gebruiken. 4. Als lid van een schoolteam De student is bereid aan 'peer-assessment' te doen en in groep opdrachten voor te bereiden en voor te presenteren.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd: Onderwijsvak Engels en Vakdidactiek Engels in 1 Baso. Studenten bezitten de competenties vooropgesteld voor Engels 1 Baso en Vakdidactiek Engels 1 Baso.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

- syllabus en collegenotities; - literatuurlijst; - andere leermiddelen.

C. Aanbevolen leermiddelen

Zie aanbevelingen op het elektronisch leerplatform

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Voor toelichting bij de evaluatie: zie elektronisch leerplatform. De begeleiding bestaat uit groepsbegeleiding tijdens contacturen en uit individuele feedback bij mondeling of schriftelijk werk, zoals 'microteaching' en lesvoorbereidingen.
OA:
10254241
Code:
10254241
Vakcoördinator:
Werner Stijnen
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Engels