De inhoud van bewegingsvaardigheden omvat:
- vaardigheden in verband met globaal-dynamische coördinaties
- vaardigheden in verband met oog-handcoördinaties
- vaardigheden in verband met rugscholing en relaxatie
De inhoud van expressievaardigheden omvat:
- het genuanceerd variëren met de elementen lichaam, ruimte, tijd en kracht.
- het verwerven van inzichten in verband met je eigen bewegingsexpressie
- bewust omgaan met een gezonde lichaamshouding
- vertrouwen en durf opbouwen wardoor je je eigen bewegingsexpressie zowel individueel als in groep kan gebruiken
Dramatische vaardigheden / expressie
- De inhoud van dramatische vaardigheden omvat:
- vaardigheden in verband met présence
- vaardigheden in verband met de rolopbouw van een personage
- vaardigheden in verband met improvisatie
- vaardigheden in verband met ruimtegebruik
- vaardigheden in verband met stemgebruik
A. Algemene competenties
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
Kritisch reflecteren: De student kan kritisch reflecteren over zijn eigen vaardigheden wat betreft drama, expressie en beweging.
Projectmatig werken en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling: De student kan creatief omgaan met ideeën.
Beschikken over het vermogen om communiceren van ideeën : de student kan en durft presenteren aan anderen.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als opvoeder: De student kan een voorbeeldfunctie uitoefenen voor de kleuters. De student kan via zijn expressiemogelijkheden tot een veelzijdige communicatie met de kleuters komen
Als inhoudelijk expert; De student kan zijn eigen creativiteit hanteren en optimaal gebruiken. De student kan zijn verworven expressievaardigheden integreren in je handelen in de klaspraktijk. De student kan zwem -en bewegingsvaardigheden uitvoeren.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Voor bewegingsexpressie heb je geen expliciete voorkennis nodig, we verwachten van jou een positieve ingesteldheid en een open houding.
Voor bewegingsvaardigheid is geen specifieke bekwaamheid vereist.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Bewegingsvaardigheden / expressie /Drama
- Werkschriften
- Cursus bewegingsvaardigheden
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- oefenpracticum
- groepswerk
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- praktische proef
B. Omschrijving
Module Drama, Expressie , Beweging
Verdeelssleutel:
Expressie: 37,5 %
Beweging: 25%
Drama : 37,5
Bewegingsexpressie: 37,5 % van de module
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
|
|
10
|
Permanente evaluatie
|
100
|
Praktische proef
|
|
|
90
|
Praktische proef
|
|
|
Bewegingsvaardigheden: 25 % van de module
Hier wordt de evaluatie opgesplitst in 10 % permanente evaluatie en 90 % praktische proef.
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
|
|
10
|
Permanente evaluatie
|
100
|
Praktische proef
|
|
|
90
|
Praktische proef
|
|
|
Dramatische vaardigheden: 37,5 % van de module
Hier wordt de evaluatie opgesplitst in 10 % permanente evaluatie en 90 % praktische proef
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
|
|
10
|
Permanente evaluatie
|
100
|
Praktische proef
|
|
|
90
|
Praktische proef
|
|
|
Bij de permanente evaluatie wordt rekening gehouden met aanwezigheid, attitude, toonmomenten in de les, stiptheid,.....
Begeleiding
|
Bewegingsexpressie : 1 u coaching
|
Bewegingsvaardigheden : 1 u coaching
|
Dramatische vaardigheden : 1 u coaching
|