Engels vakdidactiek (2007-2008)

Korte herhaling van de leerinhouden van het eerste jaar. Uitdieping van de volgende vakdidactische aspecten: * elicitation * how to deal with errors * how to give feedback (knowledge + skills) * exttra focus on GRAMMAR lessons * tests + examinations * how to promote pupils' involvement * how to integrate culture/literature in the English classroom * ...

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen, opvoeder, organisator, cultuurparticipant, innovator en onderzoeker * ben je bereid je vakdidactische aanpak voortdurend te bevragen en bij te sturen. * heb je oog en oor voor vernieuwende methodes in het vreemdetalenonderwijs (b.v. webquests). * slaag je erin functionele vormings-en concrete doelstellingen te formuleren aangepast aan de doelgroep. * ontwikkel je een didactische alertheid bij de selectie van inhouden en afwisseling van didactische hulpmiddelen en aangepaste werkvormen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Je kan een lesvoorbereiding opstellen (aanvankelijk met de hulp van de docent, naar het einde van het jaar toe op zelfstandige basis) rekening houdend met de basisprincipes en de visie op communicatief vreemdetalenonderwijs. Je gaat je reflectievermogen verdiepen en je eigen leerproces sturen.

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW
  • Andere: The English Corner: persoonlijke website

B. Verplichte leermiddelen

- cursus van docent: Methodology - OWP "The Globe": een selectie van handboeken voor het secundair onderwijs. - gespecialiseerde vakbibliotheek: D207 - eigen website: "The English Corner": http://www.lerarenopleidingvorselaar.be/docenten/jevalo/

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform
  • stage

B. Omschrijving

A. Types

  • paper/werkstuk
  • presentatie
  • permanente evaluatie
  • projectwerk
  • peer assessment

B. Omschrijving

Permanente evaluatie: 100% Taken zie takenbundel. Individuele gesprekken in Dv en bijsturing van de lesvoorbereidingen. Refelctiegesprek na elke bijgewoonde les. Nakijken van vakkenmappen: mondelinge en schriftelijke feedback.
OA:
11261011
Code:
11261011
Vakcoördinator:
Jen Van Loock
Semester:
1+2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Engels