Project Algemene Vakken Actualiteit (2007-2008)

De student leert de specificiteit en de invloed van diverse informatiekanalen onderkennen. Hij/zij ontwikkelt een gevoeligheid ten aanzien van factoren van sociaal-politieke bewustwording en slaagt er in om maatschappelijk relevante thema's in historisch-kritisch perspectief te plaatsen.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als opvoeder kan de student maatschappelijke gebeurtenissen aan vormingsinhouden koppelen. Hij kan activiteiten opstellen om leerlingen kritisch te leren omgaan met massamedia. Als inhoudelijk expert kan de student een aantal filters hanteren bij het evalueren van "nieuws". Hij kan de manieren waarop de media de beeldvorming van de realiteit beïnvloeden onderkennen. Hij kan de hoofdzaken en bijzaken in het nieuws onderscheiden. Hij kan de ontstaansgeschiedenis gebruiken om een gebeurtenis beter te begrijpen. Hij kan vormingskansen van cultureel erfgoed exploreren. Als cultuurparticipant kan de student de eigen rol als wereldburger beschrijven en kritisch bevragen. Hij waardeert engagement bij activiteiten in het belang van het onderwijs in de samenleving..

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Een gezonde nieuwsgierigheid naar actuele gebeurtenissen en de bereidheid om dieper te graven dan het louter vergaren van 'weetjes'...

A. Type

  • cursus
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

de cursus van de docent (deze wordt in de loop van het semester ter beschikking gesteld), materiaal dat op Toledo verschijnt

C. Aanbevolen leermiddelen

Het systematisch opvolgen van de actualiteit door het beluisteren en bekijken van journaals op radio en televisie. In aansluiting hiermee tevens gericht zijn op duiding en achtergrondinformatie middels duidingprogramma's (-artikels) en achtergrondartikels (-programma's).

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • elektronisch leerplatform
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

/

A. Types

  • permanente evaluatie
  • mondeling examen
  • paper/werkstuk

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
70 Permanente Evaluatie 100 Taak
30 Mondeling Examen
/
OA:
11268511
Code:
11268511
Vakcoördinator:
Bart Staes
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands