- Vakdidactische aspecten uitdiepen (het bestuderen van het leerplan, communicatie, evaluatie, beroepsonderwijs,...)
- De eigen klaspraktijk plaatsen in een ruimere context, loskomen van een geïsoleerd lesje
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:
Als opvoeder en begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
- kan de student zijn didactische bekwaamheid en functioneren verder uitdiepen
- kan de student het leerplan Frans op een efficiënte manier gebruiken, met oog voor de communicatieve aanpak
- kan de student zijn doelstellingen, methode en lesinhoud aanpassen aan leerlingen van het beroepsonderwijs
- kan de student op een efficiënte en objectieve manier evalueren
- kan de student handboeken en didactische tijdschriften analyseren en vergelijken met het oog op de klaspraktijk
Als lid van de onderwijsgemeenschap:
- kan de student de actualiteit op onderwijskundig vlak opvolgen, bespreken en kritisch benaderen
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De student beheerst de specifieke vakdidactische aspecten ivm de verschillende lestypes, zoals bestudeerd in 1 Baso.
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
- Artikels en teksten, collegenotities
- Zelfgezochte artikels
- Leerplannen Frans 1e graad ASO, 1e graad BSO, 2e graad TSO
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- stage
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
100% permanente evaluatie
coaching