Vakdidactiek wiskunde (2007-2008)

- het leerplan van de eerste graad - de doelen van wiskundeonderwijs - hoe begrippen, formules en stellingen aanbrengen - het gebruik van contexten in wiskunde - oefeningen opstellen en organiseren (organisatie, werkvorm, keuze van de oefeningen, verbeteren) - software voor vlakke meetkunde - vraagstelling - bordplan en werkbladen - nabespreking stage

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:
1. Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: De student kan: - het leerplan van de eerste graad gebruiken bij: het kiezen en formuleren van doelen het selecteren van leerinhouden het achterhalen van de inhoudelijke beginsituatie - begrippen, formules en stellingen op een didactisch verantwoorde manier aanbrengen - een les opbouwen met contextvoorbeelden die de bruikbaarheid van wiskunde illustreren - een opbouwende vraagstelling hanteren - geschikte leermiddelen kiezen en opstellen - een overzichtelijk bordplan opmaken - gepaste oefeningen selecteren bij de doelen van de les - oefen- en verbetermomenten op een gepaste manier opstellen - software voor vlakke meetkunde functioneel gebruiken 2. Inhoudelijk expert: De student kan de algemene doelen en didactische principes van het wiskunde-onderwijs opsommen, uitleggen en illustreren met voorbeelden uit de eerste graad.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Je hebt een positieve ingesteldheid t.o.v. het leren van wiskunde. Je bezit inzichten en vaardigheden op het niveau van het eind van het secundair onderwijs. Daarnaast heb je een goede kennis van de leerstof wiskunde uit de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs en beheers je deze leerstof ook inzichtelijk.

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: softwareprogramma's voor vlakke meetkunde

B. Verplichte leermiddelen

- De cursus van de docent met eventuele werkbladen en bijlagen. Deze laatste verschijnen ook op Toledo. - De handboeken van Pienter (leerboeken en werkboeken) voor de eerste drie jaren van het secundair onderwijs. - De leerplannen wiskunde voor de eerste en de tweede graad van het secundair onderwijs. Deze zijn te vinden op de website van het VVKSO. - Softwareprogramma's voor vlakke meetkunde (Geogebra, Cabri) beschikbaar op de computers op school of op het net

C. Aanbevolen leermiddelen

- Andere handboeken voor de eerste twee graden van het secundair onderwijs, aanwezig in de OWP - wiskundetijdschriften (o.a. Uitwiskeling, Wiskunde en Onderwijs, Euclides, Nieuwe Wiskrant, ...), aanwezig in de OWP

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

Tijdens de contacttijden worden verschillende werkvormen gebruikt. Daarnaast wordt van de studenten verwacht dat ze voor bepaalde contacttijden een stukje leerstof voorbereiden.

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie
  • Andere: test

B. Omschrijving

Het schriftelijke examen op het eind van semester 2 telt mee voor 60% van de punten. Daarnaast zijn er een aantal taken die in de loop van het jaar afgegeven worden en één of twee testen die tijdens het jaar afgelegd worden (over de leerstof getallenleer van de eerste graad en meetkunde van het eerste jaar, over logische wetten). De punten op deze laaste twee tellen mee voor 40% van het totaal. 3e examenperiode: schriftelijk examen en eventueel een taak Extra begeleiding is mogelijk tijdens de voorziene monitoraten, op vraag van de student of via het leerplatform van Toledo.
OA:
11268580
Code:
11268580
Vakcoördinator:
Ilse De Boeck
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands