plantenbescherming (2007-2008)

Inleiding Verschillende beschadigers:

  • abiotische beschadigers
  • biotische beschadigers
    • onkruiden
    • schimmels
    • bacteriën
    • virussen
Gewasbeschermingstechnieken
  • sanitatie
  • resistentieveredeling
  • chemische bestrijding:
    • wetgeving van de fytofarmaceutische producten
    • toxicologie van de fytofarmaceutische producten
    • fytofarmaceutische producten
  • biologische bestrijding
  • geleide en geïntegreerde technieken

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 04. Vermogen tot kritische reflectie
  • 09. Een ingesteldheid hebben tot levenslang leren

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
  • 02. Kennis hebben van onderzoeksmethoden en -technieken en deze adequaat kunnen toepassen
  • 03. In staat zijn om de relevante data te verzamelen die de oordeelsvorming over maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische vraagstukken kunnen sturen

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
  • C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
  • C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
Toelichting:
De studenten kunnen de voornaamste plagen in land- en tuinbouw beschrijven en herkennen De studenten kunnen de voornaamste gewasbeschermingstechnieken toepassen De studenten kunnen de voor- en de nadelen van de verschillende gewasbeschermingstechieken opsommen De studenten kunnen de relatie tussen gewasbescherming en toxicologie, voedselveiligheid duidelijk benoemen De studenten kunnen zich een idee vormen van de voedselproblematiek op aarde

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De studenten kunnen de voornaamste plagen in land- en tuinbouw beschrijven en herkennen De studenten kunnen de voornaamste gewasbeschermingstechnieken toepassen De studenten kunnen de voor- en de nadelen van de verschillende gewasbeschermingstechieken opsommen De studenten kunnen de relatie tussen gewasbescherming en toxicologie, voedselveiligheid duidelijk benoemen De studenten kunnen zich een idee vormen van de voedselproblematiek op aarde

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

Eigen cursus Videopresentaties, allerlei beeldmateriaal over ziekten Verwijzingen naar interessante websites, - chemische middelen: vooral www.fytoweb.fgov.be en vergelijkbare Engelstalige sites zoals www.hclrss.demon.co.uk/ - beleid: europa.eu.int/comm/milieu/ppps/home.htm, www2.vlaanderen.be/ned/sites/landbouw/, www.favv.fgov.be/indexNL.htm Literatuur - Waller, J. M., Lenné, J. M., en Waller, S.J. 2001. Plant Pathologists' Pocketbook, 3rd Edition, Cabi publishing, 528 p. - Butt, T., Jackson, C. en Magan, N. 2001. Fungi as Biocontrol Agents: Progress, Problems and Potential, Cabi publishing, 416 p.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

OA:
03201921
Code:
03201921
Vakcoördinator:
Rudi Aerts
Semester:
1+2
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands