Inleiding
Verschillende beschadigers:
- abiotische beschadigers
- biotische beschadigers
- onkruiden
- schimmels
- bacteriën
- virussen
Gewasbeschermingstechnieken
- sanitatie
- resistentieveredeling
- chemische bestrijding:
- wetgeving van de fytofarmaceutische producten
- toxicologie van de fytofarmaceutische producten
- fytofarmaceutische producten
- biologische bestrijding
- geleide en geïntegreerde technieken
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 04. Vermogen tot kritische reflectie
- 09. Een ingesteldheid hebben tot levenslang leren
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
- 02. Kennis hebben van onderzoeksmethoden en -technieken en deze adequaat kunnen toepassen
- 03. In staat zijn om de relevante data te verzamelen die de oordeelsvorming over maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische vraagstukken kunnen sturen
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
- C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
- C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
Toelichting:
De studenten kunnen de voornaamste plagen in land- en tuinbouw beschrijven en herkennen
De studenten kunnen de voornaamste gewasbeschermingstechnieken toepassen
De studenten kunnen de voor- en de nadelen van de verschillende gewasbeschermingstechieken opsommen
De studenten kunnen de relatie tussen gewasbescherming en toxicologie, voedselveiligheid duidelijk benoemen
De studenten kunnen zich een idee vormen van de voedselproblematiek op aarde
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De studenten kunnen de voornaamste plagen in land- en tuinbouw beschrijven en herkennen
De studenten kunnen de voornaamste gewasbeschermingstechnieken toepassen
De studenten kunnen de voor- en de nadelen van de verschillende gewasbeschermingstechieken opsommen
De studenten kunnen de relatie tussen gewasbescherming en toxicologie, voedselveiligheid duidelijk benoemen
De studenten kunnen zich een idee vormen van de voedselproblematiek op aarde
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Eigen cursus
Videopresentaties, allerlei beeldmateriaal over ziekten
Verwijzingen naar interessante websites,
- chemische middelen: vooral www.fytoweb.fgov.be en vergelijkbare Engelstalige sites zoals www.hclrss.demon.co.uk/
- beleid: europa.eu.int/comm/milieu/ppps/home.htm, www2.vlaanderen.be/ned/sites/landbouw/,
www.favv.fgov.be/indexNL.htm
Literatuur
- Waller, J. M., Lenné, J. M., en Waller, S.J. 2001. Plant Pathologists' Pocketbook, 3rd Edition, Cabi publishing, 528 p.
- Butt, T., Jackson, C. en Magan, N. 2001. Fungi as Biocontrol Agents: Progress, Problems and Potential, Cabi publishing, 416 p.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving