1. lichaamstaal
2. actief luisteren
3. feedback geven en krijgen
4. assertief reageren
5. erkenning/verwerping/negatie
6. positieve herinterpretatie
7. belonen en straffen
8. afspraken en regels
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
De student kan een positief leer- en leefklimaat scheppen voor kinderen in de leerlingengroep.
De student kan een krachtige leeromgeving voor de leerlingen realiseren.
De student kan een gestructureerd werkklimaat behouden en/of bevorderen.
De student kan de agogische basisvaardigheden eigen aan het profiel van een leerkracht toepassen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De studenten beheersen de competenties van het OA agogische vaardigheden uit 1Baso.
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Dijckmans, Chris en Schuurmans, Daniëlle, 2006, Communicatieve en agogische vaardigheden. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Turnhout.
van Meer, Kees en van Neijenhof, Jos, 2000, Elementaire sociale vaardigheden. Skillslab-reeks voor verzorgende vaardigheden. Kluwer, Diegem
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- mondeling examen
B. Omschrijving
1e examenperiode: /
2e examenperiode: permanente evaluatie 50
mondeling examen 50
3e examenperiode: mondeling examen met voorbereidende vervangtaak 100
Procesbegeleiding bij de te maken opdrachten per module.