Vertrekkende vanuit de eigen omgeving worden volgende vakspecifieke inhouden en vaardigheden, aansluitend bij de eindtermen Wereldoriëntatie van het lager onderwijs, uitgediept en ontwikkeld:
- Gericht waarnemen en waarnemingen vastzetten
- Ordenen en classificeren
- Gericht observeren in de eigen omgeving: een natuurlijke omgeving, verschijnselen en processen
- Elementen uit landschappen exploreren
- Gelijkenissen en verschillen aantonen tussen verschillende plantaardige organismen a.d.h.v. eigen observaties, determinatietabellen en/of andere bronnen
- Plantaardige organismen ordenen in een classificatiesysteem
- Oriëntatie en kaartvaardigheid
- Voorstellingen van de leefwereld gebruiken
- Ruimtebeleving en ruimtelijke ordening/bepaaldheid
- Verkeers- en mobiliteitseducatie
- De grote periodes uit de geschiedenis kennen
- Historische elementen in hun omgeving situeren in de juiste tijdperiode aan de hand van een tijdband
- Periodisering van de Westerse geschiedenis met uitdieping
- Sociaal-economische en politiek-juridische verschijnselen bestuderen
- Adequate bronnen en leermiddelen kiezen en hanteren
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C08 Partner van externen.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Wereldoriëntatie is de kinderen de wereld om hen heen leren ontdekken, bestuderen en elementen ervan begrijpen. In dit opleidingsonderdeel verwerf je kennis, vaardigheden en attitudes die je nodig hebt om activiteiten Wereldoriëntatie te organiseren. Er wordt gericht gewerkt aan het ontwikkelen van de competenties: de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen, opvoeder en inhoudelijk expert. Andere competenties komen in beperktere mate aan bod.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Er is geen specifieke voorkennis vereist.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Wereldoriëntatie: Leerplan VVKBaO
Cursus lectoren: 1 Balo W.O. Deel 1
Wolters' Algemene Wereldatlas: laatste editie
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
- projectwerk
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
- paper/werkstuk
B. Omschrijving
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
20
|
individuele taak
|
|
|
100
|
schriftelijk examen
|
80
|
schriftelijk examen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Differentiatieuren
Monitoraten