Deel 1:
- De relatie met jezelf: ik - ik
- De relatie met een ander: ik - jij/groep
- Aanzet tot klashouden
Deel 2:
- Visies op opvoeden:
Verschillende opvoedingsstijlen
Gezinspedagogisch kader
A. Algemene competenties
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
C. Beroepsspecifieke competenties
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C06 Partner van ouders en verzorgers.
- C07 Lid van schoolteam.
- C08 Partner van externen.
- C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:
De student is bereid om zijn eigenheid te ontdekken en te waarderen: zijn subjectief concept, zijn behoeften, gevoelens en waarden en van de impact hiervan op anderen. Verder is hij/zij bereid de eigenheid van anderen te respecteren en een positieve en integere houding te tonen in teamwerk met medestudenten en begeleiders. De student is zich bewust van een goede relatie tussen alle betrokken partijen van de opvoedingsdriehoek school-kind-ouders.
De student kan relationeel vaardig omgaan met meerderen, gelijken en kinderen.
De student kan een positief, gestructureerd en veilig leer- en leefklimaat realiseren dat gekenmerkt wordt door welbevinden en vertrouwen, beschikbaarheid van de leerkracht, positieve verwachtingen t.o.v. de leerlingen en een sfeer van verbondenheid tussen de leerlingen. De student is er zich van bewust dat hij ten aller tijde een voorbeeldfunctie heeft voor leerlingen van de basisschool.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Geen voorkennis vereist.
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- handboek
- Andere:
B. Verplichte leermiddelen
- cursus
- Oosterhof-van der Poel, M.M.W. (2007). Opvoedingsvragen 4-12 jarigen. Assen: Koninklijke Van Gorcum
C. Aanbevolen leermiddelen
Materiaal op Toledo
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- paper/werkstuk
- permanente evaluatie
- praktische proef
- individuele taak
B. Omschrijving
- 4 WIN-toetsen
- Tussentijdse bijsturing bij taken op vraag van de student
- Feedback tijdens de lessen