Pedagogisch didactische vorming deel 3 (2007-2008)

- Activerende werkvormen: - uitgangspunten: constructivistische leervisie - CLIM - contractwerk - hoekenwerk - projectwerk - thematisch werk ... - Zorgbeleid / differentiëren - Kansarmoede

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:
Typefunctie 1: De student als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen: - De student kiest werkvormen in functie van doelen en beoogde leerprocessen bij kinderen. - De student is gevoelig voor verschillen tussen kinderen en kan bij de keuze van zijn onderwijsaanpak hierop inspelen. - De student is in staat om met ondersteuning van de opleiding leerlinggerichte werkvormen (zoals coöperatief en zelfontdekkend leren) te gebruiken/organiseren. - De student kan leeromgevingen ontwerpen die mogelijkheid bieden tot actief en interactief leren. (hoekenwerk, projectwerk, ...) Typefunctie 2: De student als opvoeder: - De student kan de eigenheid van het kansarme kind en zijn omgeving herkennen, bespreekbaar maken en hanteren met het oog op zelfontplooiing en integratie. Typefunctie 3: De student als inhoudelijke expert: - De student heeft inzicht in de actuele beleidsmaatregelen rond zorgverbreding. Typefunctie 4: De student als organisator: - De student weet hoe hij activerende en complexe werkvormen moet organiseren en begeleiden. Typefunctie 6: De student als partner van ouders/verzorgers: - De student kan discreet omgaan met gegevens over het kind. Typefunctie 9: De student als lid van de onderwijsgemeenschap: - De student is op de hoogte van recente tendensen in het Vlaamse basisonderwijs met bijzondere aandacht voor gelijke onderwijskansen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • Andere: teksten en schema's

B. Verplichte leermiddelen

Cursus, teksten en schema's bij elk lesonderdeel. Handboek: Ferre Laevers, Ludo Heylen en Daniëlle Daniels (m.m.v. Els Herbots, Filip Van Keer en Marie-Thérèse Wijnen. Ervaringsgericht werken met 6-tot 12-jarigen in het basisonderwijs. Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs. 2004 Cego Publishers, Leuven. Belgium.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • Andere: Gastsprekers

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
100 schriftelijk examen 100 schriftelijk examen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn 2 uren differentiatietijd voorzien. Hiervan kunnen studenten gebruik maken voor extra ondersteuning bij het verwerken/studeren van dit opleidingsonderdeel.
OA:
11268020
Code:
11268020
Vakcoördinator:
Inge Adriaenssens
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands