In het eerste deel maken studenten kennis met het Human Resources Management, als onderdeel van het bedrijfsmanagement. We bekijken een aantal processen binnen het HRM en betrekken hierbij een aantal thema's vanuit de arbeids- en organisatiepsychologie. In een tweede deel staat de toekomstige professional en "people manager" centraal. Dan trainen we een aantal persoonlijke en interpersoonlijke competenties. Elke bachelor logistiek zal in zijn carrière te maken hebben met het aansturen van medewerkers en het samenwerken met collega's. In een laatste deel werken we rond de lonkende arbeidsmarkt voor bachelors in de logistiek. We bekijken hoe de arbeidsmarkt georganiseerd is en zoeken naar transparantie. We bestuderen het sollicitatieproces en leren zelf hoe succesvol te solliciteren.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C12 Managementvaardigheden beheersen waarmee problemen van strategische en tactische aard kunnen aangepakt worden.
Toelichting:
Human Resources Management: de basis
- de student kan het Human resources management plaatsen binnen de bedrijfscontext
- de student herkent HRM-processen en kan deze beschrijven
- de student kan het competentiemanagement plaatsen als integrator van HRM
- de student kijkt kritisch naar mensen in een arbeidscontext en kan dit beschrijven
De people manager
- de student kent de competenties van een "people manager"
- de student kan het model van situationeel leiderschap situeren
- de student is zich bewust van de principes voor een effectieve communicatie
- de student geeft feedback aan en ontvangt feedback van medestudenten
- de student werkt samen met respect voor medestudenten
- de student heeft zelfkennis: hij kent zijn kwaliteiten, ontwikkelpunten en motivatie in het licht van het profiel "people manager"
- de student heeft geoefend aan de persoonlijke en interpersoonlijke competenties van een people manager
- de student kan de eigen leerervaringen rond persoonlijke en interpersoonlijke competenties kritisch beschrijven
De arbeidsmarkt
- de student heeft inzicht in de mechanismes van de arbeidsmarkt
- de student kan een sollicitatiebrief en een curriculum vitae opstellen
- de student kan in een sollicitatiegesprek zijn kwaliteiten, ontwikkelpunten en motivatie voor het logistiek werkveld bespreekbaar maken
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Robbins, S. P. , Trainen van interpersoonlijke vaardigheden, Pearson Education Benelux, 2003.
Van Bouchaute, K., Aanvullende werkteksten en powerpointpresentaties, onuitgegeven, Geel.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving