Het project beeldvorming kadert in het opleidingsonderdeel Project Persoonlijke vorming en komt in het eerste semester aan bod . De student neemt hier deel aan een project rond het doorbreken van stereotype beeldvorming. Hij leert kijken met verschillende brillen om tot een open kijk op de wereld te komen.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C08 Partner van externen.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Toelichting
- De student kan loskomen van stereotype beeldvorming en kan de eigenheid van het individuele kind en van socio-culturele groepen herkennen en waarderen.
- De student maakt kennis met verschillende waardenpatronen in verschillende culturen.
- De student kan maatschappelijk relevante onderwerpen zelfstandig onderzoeken.
- De student kan kritisch omgaan met informatie van en beïnvloeding door de media.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Er is geen voorkennis vereist.
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
- begeleidende studiewijzer en cursus van de docenten
- De student moet verschillende soorten bronnen kunnen raadplegen die aansluiten bij zijn projectonderwerp.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- begeleide zelfstudie
- Andere: Probleemgestuurd leren
B. Omschrijving
Probleemgestuurd leren
Coöperatief leren
Individuele opdrachten
A. Types
- individuele taak
- peer assessment
- paper/werkstuk
B. Omschrijving
Actieve deelname aan het project is een vereiste om te kunnen slagen. Voor het project beeldvorming maakt de student en groepspaper en een individueel verslag over verworven inzichten . Correct schriftelijk taalgebruik is hierbij essentieel. Een tekort op taal kan leiden tot een tekort op dit opleidingsonderdeel.
Deze evaluatie telt voor 20% mee in de evaluatie van het opleingsonderdeel " project persoonlijke vorming".
In de derde examenzittijd wordt een vervangende taak opgegeven ter evaluatie.
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
100%
|
taak
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het project is een vorm van probleemgestuurd leren en begeleid zelfstandig leren. Iedere projectgroep wordt gecoacht door een docent , de begeleiding kan zowel naar de groep als individueel gericht zijn. Er worden geen extra monitoraten voorzien.