In HRM deel 2 behandelen we drie van de vijf resultaatgebieden van een personeelswerker., met name "ervoor zorgen dat mensen en organisaties kunnen groeien en ontwikkelen", "ervoor zorgen dat alles goed geregeld is voor mensen in organisaties" en "ervoor zorgen dat mensen goed worden begeleid bij uitstroom". Achtereenvolgens behandelen we gedurende een zestal hoorcolleges de thema's functiewaardering en beloning, Votming, Training en Opleiding, prestatiebeoordeling en -management, loopbaanmanagement, motivatiepsychologie en ontslagbegeleiding.
Parallel met de hoorcolleges werken de studenten aan een "netwerkkaart" van partners voor een personeelswerker. Deze opdracht wordt begeleid tijdens een drietal werkcollege, waarbinnen één of meerdere gastsprekers betrokken worden.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 De MA kan agogisch handelen met de inzet van algemeen menswetenschappelijke en praktijktheoretische kennis en inzichten.
Toelichting:
C3: agogisch kunnen handelen met de inzet van algemeen menswetenschappelijke en praktijktheoretische kennis en inzichten
- theorieën en concepten uit het personeelswerk begrijpen
- concepten uit de arbeidspsychologie begrijpen en kunnen plaatsen binnen het werkveld van de personeelswerker
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
geen
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
1. Minne, E. Arbeidspsychologie en Personeelsbeleid. Geel, KHK, 2006 (onuitgegeven cursus) 2. Handboek Human Resources Management. Back to basics. Lannoo n.v. & Academic Services, Den haag, 2006.
3. Van Beirendonck, L. Iedereen Competent, Handleiding voor competentiemanagement dat werkt, LannooCampus, 2004.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- Andere: sprekers uit werkveld
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- individuele taak
B. Omschrijving