- Leren vertalen van de vreemde taal (Frans) naar het Nederlands en omgekeerd. - Hulpmiddelen (woordenboeken, ICT-tools, Internet, taalcorrectiesoftware, e.a. ) efficiënt leren gebruiken. - Vertaalproblematiek leren verwoorden, oplossen en omzeilen - analyse en bespreking van algemeen economische en jobgerichte teksten, audio-visuele documenten en internetsites - uitbreiding van economische woordenschat & 'français des affaires' (als voorbereiding op het behalen van het 'Diplôme du français des affaires 1' van de Chambre de Commerce et d'Industrie de Paris) - diverse mondelinge oefeningen: conversaties, simulaties, groepsgesprekken, telefoonoefeningen, vergaderingen - occasionele grammatica en herhaling van de 'Erreurs courantes' - persoonlijk werk: analyse van een actueel socio-economisch thema.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Zakelijke communicatie zelfstandig afhandelen.
- C02 Zijn/haar werk en de daartoe benodigde competenties managen.
- C03 De gepaste ICT-tools gebruiken.
- C04 Gepast handelen in beroepsspecifieke situaties.
Toelichting:
Basiscompetenties:
- Studenten kunnen een zakelijke tekst vertalen van en naar de vreemde taal.
- Studenten kunnen met de verschillende ICT-tools werken en met alle relevante heuristische middelen in het algemeen.
- Studenten kunnen de contacten met klanten, collega’s en docenten verzorgen.
- Studenten kunnen hun werk organiseren, verdelen, plannen.
- Studenten kunnen zich mondeling correct uitdrukken in het Frans.
- Studenten kunnen een vlotte conversatie voeren in het Frans over het alledaagse leven
- Studenten kunnen zakelijke teksten lezen, begrijpen, samenvatten en bespreken.
- Studenten kunnen een zakelijk gesprek voeren in het Frans.
- Studenten kunnen de regels van de grammatica toepassen in geschreven en gesproken taal
Extra competenties:
- Studenten kunnen blijk geven van inzet en motivatie binnen hun eigen bedrijf.
- Studenten kunnen dankzij de nodige feedback zichzelf en anderen evalueren en hun eigen leerproces bijsturen.
- Studenten kunnen de aangeboden leerhulpmiddelen zoals (elektronische) woordenboeken, taalcorrectie-software, Internet gebruiken.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
We verwijzen naar de eindcompetenties in het 2e jaar OM BVT
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
- Vertaalproblematiek, 2005. Niet-gepubliceerde digitale cursus, KHKempen, Geel
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving