Waarnemingstekenen en wetenschappelijk tekenen (2007-2008)

Wetenschappelijk Tekenen: ruimtelijk inzicht, basisbegrippen en toepassingen; Waarnemingstekenen: studie en toepassing van verschillende tekentechnieken om de creativiteit te stimuleren: o.a. toepassingen van blindtekenen en tekenen van negatieve vormen; leren samenstellen van stillevens;...

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C08 Partner van externen.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
De student verwerft inzicht in de betekenis van plastische opvoeding in relatie tot de persoonlijkheidsvorming; verwerft inzicht in de betekenis van plastische opvoeding in relatie tot de muzische vorming; kan de zichtbare en tastbare werkelijkheid op een gedifferentieerde, genuanceerde en actieve manier waarnemen; is vertrouwd met de verschillende vormen van beeldtaal; verwerft inzicht in verband met beelden en beeldtaal; in de componenten waaruit een beeld is opgebouwd : inhouden, beeldaspecten, technieken; in de beeldtaal als universeel verschijnsel in verschillende cultuurvormen en cultuurperioden; kan zich beeldend uitdrukken op het platte vlak; ontwikkelst een creatieve, bevragende en zoekende houding tegenover de mens, de natuur en de wereld van de beelden, om te komen tot een authentieke uitdrukking; is deelachtig aan cultuur, vertrouwd met de wijze waarop o.a. kunstenaars erin slagen om vorm te geven aan hun wereld; kan het standpunt tegenover eigen werk en tegenover beeldende kunst verwoorden en kan dit vergelijken met de mening van anderen; verwerft technische vaardigheden om op een beeldende manier aan een inhoud vorm te geven.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De inhouden van het eerste jaar PO.

A. Type

  • Andere: schilder- en tekengerief; kunstboeken; tentoonstel

B. Verplichte leermiddelen

Docentencursussen Beeldmateriaal Demonstratie-en werkmateriaal

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • labo en werkcollege
  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie
  • projectwerk
  • Andere: atelieruren

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Het werk van de student wordt op regelmatige basis beoordeeld, zowel door de docent als door een vakjury. De docent is bereikbaar via de KHK-mail.
OA:
10252290
Code:
10252290
Vakcoördinator:
Veerle Nelen
Semester:
1+2
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands