Wetenschappelijk Tekenen: ruimtelijk inzicht, basisbegrippen en toepassingen;
Waarnemingstekenen: studie en toepassing van verschillende tekentechnieken om de creativiteit te stimuleren: o.a. toepassingen van blindtekenen en tekenen van negatieve vormen; leren samenstellen van stillevens;...
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C08 Partner van externen.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
De student
verwerft inzicht in de betekenis van plastische opvoeding in relatie tot de persoonlijkheidsvorming;
verwerft inzicht in de betekenis van plastische opvoeding in relatie tot de muzische vorming;
kan de zichtbare en tastbare werkelijkheid op een gedifferentieerde, genuanceerde en actieve manier waarnemen;
is vertrouwd met de verschillende vormen van beeldtaal;
verwerft inzicht in verband met beelden en beeldtaal; in de componenten waaruit een beeld is opgebouwd : inhouden, beeldaspecten, technieken; in de beeldtaal als universeel verschijnsel in verschillende cultuurvormen en cultuurperioden;
kan zich beeldend uitdrukken op het platte vlak;
ontwikkelst een creatieve, bevragende en zoekende houding tegenover de mens, de natuur en de wereld van de beelden, om te komen tot een authentieke uitdrukking;
is deelachtig aan cultuur, vertrouwd met de wijze waarop o.a. kunstenaars erin slagen om vorm te geven aan hun wereld;
kan het standpunt tegenover eigen werk en tegenover beeldende kunst verwoorden en kan dit vergelijken met de mening van anderen;
verwerft technische vaardigheden om op een beeldende manier aan een inhoud vorm te geven.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De inhouden van het eerste jaar PO.
A. Type
- Andere: schilder- en tekengerief; kunstboeken; tentoonstel
B. Verplichte leermiddelen
Docentencursussen
Beeldmateriaal
Demonstratie-en werkmateriaal
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- labo en werkcollege
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
- projectwerk
- Andere: atelieruren
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
Het werk van de student wordt op regelmatige basis beoordeeld, zowel door de docent als door een vakjury.
De docent is bereikbaar via de KHK-mail.