Religie, zingeving en levensbeschouwing (2007-2008)

De student verwerft inzicht in de basiselementen en betekenissen van christelijke geloof. Om deze betekenissen te kaderen wordt de nodige historische en filosofische achtergrondbagage aangeboden. De vraag naar religie, zingeving en levensbeschouwing wordt gelinkt aan de actuele postmoderne en geseculariseerde context.De student verwerft inzicht in de basiselementen en betekenissen van christelijke geloof. Om deze betekenissen te kaderen wordt de nodige historische en filosofische achtergrondbagage aangeboden. De vraag naar religie, zingeving en levensbeschouwing wordt gelinkt aan de actuele postmoderne en geseculariseerde context.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Inhoudelijk expert - De student kan de huidige postmoderne samenleving analyseren vanuit levensbeschouwelijk perspectief. - De student kan de basiselementen van het christelijke geloof verwoorden en uitleggen. Innovator/onderzoeker - De student kan reflecteren over zijn eigen levensbeschouwelijk profiel en op termijn een eigen gefundeerde keuze maken. - De student is in staat om zijn eigen beeldvorming omtrent religie, zingeving en levensbeschouwing bij te sturen. Cultuurparticipant - De student kan op een open en communicatieve manier omgaan met diversiteit en pluraliteit.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

- J. De Meyere, Religie, zingeving en levensbeschouwing (onuitgegeven cursus), 2007. - J. De Schepper, Wat christenen geloven, Uitgeverij Lannoo, 2006.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen

B. Omschrijving

De begeleiding gebeurt student-gestuurd.
OA:
11268960
Code:
11268960
Vakcoördinator:
Job De Meyere
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands