Wiskunde deel 2 (2007-2008)

Probleemoplossend denken deel 1 Relaties en functies Taal van de wiskunde deel 2 Softwareprogramma's voor vlakke meetkunde

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:
De student kan: - redeneren door logische redeneerschema's en logische wetten te gebruiken (niveau 2) - een correct wiskundig taalgebruik hanteren, o.a. bij het formuleren van eigenschappen en het definiëren van begrippen, bij het verklaren van redeneringen - de waarheidswaarde van beweringen onderzoeken - beweringen bewijzen of weerleggen - basisbegrippen en eigenschappen rond relaties en functies correct toepassen - het verloop van een functie bepalen met technieken uit de eerste en de tweede graad van het secundair onderwijs - een situatie mathematiseren, modelleren en oplossen m.b.v. functies - handig algebraïsch rekenen - een probleem oplossen met heuristieken (niveau 1) - een correcte wiskundetaal gebruiken bij het communiceren over problemen en hun oplossing - een oplossing van een probleem op een gestructureerde manier presenteren - eigenschappen en formules toepassen in nieuwe contexten - een softwarepakket gebruiken om problemen uit de vlakke meetkunde te onderzoeken.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student heeft een positieve ingesteldheid t.o.v. het leren van wiskunde. Hij bezit inzichten en vaardigheden op het niveau van het eind van het secundair onderwijs. Daarnaast heeft hij een goede kennis van de leerstof wiskunde uit de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs en beheerst hij deze leerstof ook inzichtelijk.

A. Type

  • Andere: softwareprogramma's
  • handboek
  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

De cursus van de docent met eventuele bijlagen en werkbladen. In de loop van het semester komt er ook extra materiaal op Toledo. De handboeken (leerboeken en werkboeken) van Pienter voor de eerste drie jaren van het secundair onderwijs. Softwareprogramma's zoals Cabri en Geogebra. Deze zijn te vinden op de computers in de school.

C. Aanbevolen leermiddelen

- De leerplannen wiskunde voor de eerste en de tweede graad van het secundair onderwijs. Deze zijn te vinden op de website van het VVKSO. - Andere handboeken voor de eerste twee graden van het secundair onderwijs, aanwezig in de OWP - wiskundetijdschriften (o.a. Uitwiskeling, Wiskunde en Onderwijs, Euclides, Nieuwe Wiskrant, ...), aanwezig in de OWP

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

Tijdens de contacttijden is er een voortdurende afwisseling in werkvormen. Daarnaast verwerken de studenten sommige stukken van de leerstof zelfstandig of bereiden ze een stukje voor dat dan gedurende de contacttijd besproken wordt.

A. Types

  • schriftelijk examen
  • praktische proef
  • aan de computer

B. Omschrijving

Voor dit onderdeel wordt een schriftelijk (70%) en een mondeling examen (30%) voorzien. Tijdens het mondelinge examen is er een praktische proef rond het gebruik van meetkundesoftware aan de computer. 3e examenperiode: analoog Tijdens de lessen kunnen de studenten eventuele problemen signaleren en kan indien nodig, een verdere afspraak gemaakt worden. Daarnaast zijn er een aantal monitoraten voorzien. Ook het discussieforum op Toledo kan gebruikt worden om eventuele problemen te bespreken.
OA:
11268570
Code:
11268570
Vakcoördinator:
Ilse De Boeck
Semester:
2
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands