Pedagogisch didactische vorming deel 1 (2007-2008)

Pedagogisch Didactische Vorming, deel 1 is gericht op het verwerven van de spefieke pedagogische en didactische kennis en vaardigheden waarover een leraar kleuteronderwijs moet beschikken. In dit eerste deel vertrekken we vanuit verschillende visies op kleuteronderwijs. We verkennen onze eigen visie, bestuderen de visie van Fröbel, Montessori en Decroly. Tot slot vergelijken we deze met de visie die het Ervaringsgericht Kleuteronderwijs nastreeft. Daarnaast wordt ingegaan in het belang van 'observeren' in de kleuterschool. Als kleuterleid(st)er moet er immers nagegaan worden of alle kleuters zich ontwikkelen, groeien, leren, ... Dit leren we de student in dit tweede deel. Tot slot zoomen we verder in op dit Ervaringsgericht Kleuteronderwijs. We verwachten immers dat de student een ervaringsgerichte opvoedingsstijl hanteren in de beroepspraktijk. Hier zullen we dan ook verkennen welke implicaties deze visie heeft voor de praktijk. We bekijken het tempelschema, de richtsnoeren'welbevinden en betrokkenheid', en tot slot onderzoeken we welke gevolgen dit heeft voor de eigen aanpak van een kleuterleidster (de klasinrichting, het maken van lesvoorbereidingen, omgaan met de ontwikkelingsdoelen, ...).

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
Toelichting:
Denk- en redeneervaardigheid - De student kan de nodige theoretische inzichten i.v.m. pedagogisch-didactische aspecten verwerven Verwerven en verwerken van nieuwe informatie - de student kan nieuwe inhouden m.b.t. pedagogische en didactische onderwerpen verwerven en verwerken - de student kan de opgedane informatie van de werkcolleges toepassen bij het uitwerken van de taak.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën: - De student kan zijn taak adequaat aanpakken. Hierbij maakt de student een persoonlijke verwerking van de aangeboden leerinhouden. Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk: - De student kan beargumenteren waarom het belangrijk is om een ervaringsgerichte leerkrachtstijl te hanteren - De student kan beargumenteren waarom welbevinden en betrokkenheid belangrijke indicatoren zijn voor ontwikkelingsbedreigde kleuters - De student kan beargumenteren wat het betekent om ervaringsgericht te werken in de kleuterklas (welke aanpak dit vereist)

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:
De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen - de student kan een zinvol aanbod doen in de kleuterklas waardoor de betrokkenheid van elk kind hoog is - de student kan telkens verantwoorden waarom hij/zij kiest voor dit aanbod vanuit de beginsituatie van de klas - de student kan een grondige lesvoorbereiding maken waarbij kleuters op verscheidene niveaus geprikkeld kunnen worden - de student kan een rijk milieu creëren waarbij hij aandacht heeft voor de ontwikkelingsdoelen - de student kan zorgen voor een aanbod in de kleuterklas dat ervaringsgericht begeleid wordt - de student kan kleuters observeren in functie van een vervolgaanbod De leraar als opvoeder - de student kan oog hebben voor het welbevinden van elk kind vanuit een ervaringsgerichte basishouding - de student kan zich duidelijk als leider profileren en bewaakt de grenzen tussen corrigeren en stimuleren, sturen en volgen, leiden en begeleiden, confronteren en verzoenen De leraar als inhoudelijk expert - De student kan de verschillende ervaringssituaties (ontwikkelingsdoelen) aan bod laten komen - de student kan het ervaringsgericht begrippenkader beheersen en integreren in zijn manier van kijken naar kleuters.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW
  • Andere: Toledo

B. Verplichte leermiddelen

Laevers, F., & Depondt, L. (2004). Ervaringsgericht Werken met Kleuters in het Basisonderwijs. Leuven: CEGO. VVKBAO. (2000). Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool (4e druk 2002). Brussel: Vlaams verbond katholiek basisonderwijs.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • individuele taak

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
20% Opdracht (individuele taak) Andere
80% Schriftelijk examen
Monitoraten: speciale momenten (2) waarop de student met vragen en problemen terecht kan voor begeleiding
OA:
11260011
Code:
11260011
Vakcoördinator:
Elien Peeters
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands