De basis wordt gelegd vanuit een algemene didactiek van de krachtige leeromgeving met toepassing voor taal- en wiskundeonderwijs en een krachtige kijk op de verkenning van de wereld. Uiteraard wordt hier ook uitgebreid stilgestaan bij leren leren, werkhouding, zelfsturing en sociale vaardigheden. In kleine groepen zal er getraind worden op het coachen van collega's bij de implementatie van het bovenstaande.
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
- De cursist staat open voor en gaat zelf actief op zoek naar (zorg)vragen die
leven bij leraren.
- Met het oog op het creëren van een krachtige leeromgeving in kleuter- en
lager onderwijs kan de cursist (nieuwe) leraren begeleiden en ondersteunen o.a. via
consultatiegesprekken.
- De cursist is vaardig/competent in het bieden van ondersteuning bij het
uitwerken van aanpassingen van leer - en ervaringssituaties in de klas. Dit door
werkvormen te modelleren, hulp te bieden bij zelfstandig werken, hulp te
bieden bij het begeleiden van gedifferentieerde subgroepen, evaluatievormen
aan te passen, enzoverder ...
- De cursist kan de implementatie van bovenstaande 'vernieuwingen' begeleiden door
leerkrachten te adviseren en te coachen. In samenspraak sturen zij bij volgens een
vooropgestelde plan.
Volgende competenties worden tijdens module 2 'aangeraakt' en verdiept in module 3:
- De cursist kan zorgdragen voor de professionele ontwikkeling van leerkrachten in het kader van het zorgbreed werken.
- De cursist kan leerkrachten informeren over nieuwe ontwikkelingen, materialen en stimuleren hen tot het lezen van literatuur, het volgen van studiedagen of opleidingen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
B. Verplichte leermiddelen
Onuitgegeven cursus van de docenten
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
De omschreven werkvormen kunnen mogelijk worden ingezet door de gastdocenten. Hoe zij dit invullen, kiezen zij zelf.
A. Types
- presentatie
- individuele taak
B. Omschrijving
De cursist coacht en ondersteunt een leerkracht (collega) bij het creëren van een krachtige leeromgeving. Hij gaat actief op zoek naar een zorgvraag die leeft bij een collega (vraaggestuurd). Op basis van literatuur verkent de cursist het thema/de zorgvraag en hij geeft vervolgens een theoretisch onderbouwd antwoord op de zorgvraag vertaald in een krachtige leeromgeving. De toepassing gebeurt in een klas van een collega binnen één leerdomein of in een leerdomeinoverschrijdend project. Het proces van ondersteunen van 'het ontwikkelen van een krachtige leeromgeving' dient waarneembaar te zijn.
Als zorgbegeleider coacht de cursist de leerkracht bij het uitwerken en implementeren van de vernieuwing.
Ondersteuning bij de coachopdracht door een supervisor.