Module 2 : Ontwikkelen van een zorgbrede leeromgeving (2007-2008)

De basis wordt gelegd vanuit een algemene didactiek van de krachtige leeromgeving met toepassing voor taal- en wiskundeonderwijs en een krachtige kijk op de verkenning van de wereld. Uiteraard wordt hier ook uitgebreid stilgestaan bij leren leren, werkhouding, zelfsturing en sociale vaardigheden. In kleine groepen zal er getraind worden op het coachen van collega's bij de implementatie van het bovenstaande.

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

Toelichting:
- De cursist staat open voor en gaat zelf actief op zoek naar (zorg)vragen die leven bij leraren. - Met het oog op het creëren van een krachtige leeromgeving in kleuter- en lager onderwijs kan de cursist (nieuwe) leraren begeleiden en ondersteunen o.a. via consultatiegesprekken. - De cursist is vaardig/competent in het bieden van ondersteuning bij het uitwerken van aanpassingen van leer - en ervaringssituaties in de klas. Dit door werkvormen te modelleren, hulp te bieden bij zelfstandig werken, hulp te bieden bij het begeleiden van gedifferentieerde subgroepen, evaluatievormen aan te passen, enzoverder ... - De cursist kan de implementatie van bovenstaande 'vernieuwingen' begeleiden door leerkrachten te adviseren en te coachen. In samenspraak sturen zij bij volgens een vooropgestelde plan. Volgende competenties worden tijdens module 2 'aangeraakt' en verdiept in module 3: - De cursist kan zorgdragen voor de professionele ontwikkeling van leerkrachten in het kader van het zorgbreed werken. - De cursist kan leerkrachten informeren over nieuwe ontwikkelingen, materialen en stimuleren hen tot het lezen van literatuur, het volgen van studiedagen of opleidingen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

Onuitgegeven cursus van de docenten

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

De omschreven werkvormen kunnen mogelijk worden ingezet door de gastdocenten. Hoe zij dit invullen, kiezen zij zelf.

A. Types

  • presentatie
  • individuele taak

B. Omschrijving

De cursist coacht en ondersteunt een leerkracht (collega) bij het creëren van een krachtige leeromgeving. Hij gaat actief op zoek naar een zorgvraag die leeft bij een collega (vraaggestuurd). Op basis van literatuur verkent de cursist het thema/de zorgvraag en hij geeft vervolgens een theoretisch onderbouwd antwoord op de zorgvraag vertaald in een krachtige leeromgeving. De toepassing gebeurt in een klas van een collega binnen één leerdomein of in een leerdomeinoverschrijdend project. Het proces van ondersteunen van 'het ontwikkelen van een krachtige leeromgeving' dient waarneembaar te zijn. Als zorgbegeleider coacht de cursist de leerkracht bij het uitwerken en implementeren van de vernieuwing. Ondersteuning bij de coachopdracht door een supervisor.
OA:
10255237
Code:
10255237
Vakcoördinator:
Ellen Stoffels
Semester:
1+2
Studiepunten:
12
Onderwijstaal:
Nederlands