De volgende inhouden komen aan bod in wiskunde 1:
Getallenkennis:
- structuur van ons tallenstelsel
- andere talstelsels waaronder het Romeinse
- deelbaarheid (delers, veelvouden, deelbaarheidskenmerken, kgv, ggd, ...)
Bewerkingen:
- de hoofdbewerkingen, hun betekenis, eigenschappen en toepassingen
- precies hoofdrekenen
- schattend hoofdrekenen
- het gebruik van de zakrekenmachine
- een verantwoorde keuze maken tussen rekentechnieken
- de didactiek van deze rekentechnieken
Inleiding tot de algemene wiskundedidactiek:
- lessen wiskunde voorbereiden, leerplannen wiskunde, eindtermen
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
In het eerste jaar werkt de student aan de volgende algemene competenties:
- denk- en redeneervaardigheid (wiskundige problemen kunnen oplossen, kritisch reflecteren over de eigen oplossingswijzen),
- bereidheid om hiaten in basiskennis wiskunde bij te werken (levenslang leren),
- communicatievermogen (een correcte wiskundetaal kunnen gebruiken, kunnen communiceren over eigen oplossingswijzen en die van anderen).
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:
In het eerste jaar werkt de student aan de beroepsspecifieke competenties:
- De student kan, voor de onderdelen die aan bod komen, vlot en met inzicht alle types oefeningen van de lagere school, met de nadruk op die niveau eind lagere school, oplossen en daarbij gebruik maken van technieken uit de lagere school.
- De student kan het leerproces van kinderen bij getallen en bewerkingen (met nadruk op natuurlijke getallen) op een gepaste manier didactisch ondersteunen.
- De student kan kinderen begeleiden in hun ontwikkelingsproces voor getallen en bewerkingen (vanaf het tweede leerjaar).
- De student kan lessen, opgaven, ... over de geziene onderdelen, situeren in het leerplan en in de globale leerlijn van het leerdomein in de lagere school.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De student heeft een positieve ingesteldheid t.o.v. het leren van wiskunde. De student bezit inzichten en vaardigheden op het niveau van het eind van het secundair onderwijs. Daarnaast heeft de student een goede kennis van de leerstof wiskunde uit de lagere school en beheerst hij deze leerstof ook inzichtelijk (basiskennis wiskunde). De student is in staat om opgaven op het niveau van de lagere school vlot en inzichtelijk op te lossen. Hij herkent in de dagelijkse realiteit situaties waarin wiskunde van de lagere school wordt toegepast.
A. Type
- handboek
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Cursus wiskunde 1
Ed de Moor, Willem Uittenbogaard, Sieb Kemme.(2006). Basisvaardigheden rekenen. Groningen, Houten: Wolters-Noordhoff
Wiskunde leerplan lagere school (1998).
C. Aanbevolen leermiddelen
- handleidingen en oefeningenboeken van de in de lagere school gebruikte methodes
- artikels uit tijdschriften o.a. Willem Bartjens, tijdschrift voor wiskundeonderwijs
- boeken over wiskundedidactiek
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
100% schrifelijk examen.
Contacturen, differentiatie-uren, contactmomenten in functie van stagevoorbereiding. Extra oefeningen mogen altijd ter verbetering afgegeven worden. Vragen kunnen steeds op Toledo gepost worden.