Nederlands (2007-2008)

Taalbeschouwing: Beginselen van spraakkunst: samengestelde zinnen en constituenten. Literatuur: Taal in haar meest creatieve vorm ontdekken en leren waarderen. Nederlandse jeugdromans en toneelstukken voor jongeren.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
Bij spraakkunst staat de denk- en redeneervaardigheid centraal. De student ervaart dat hij/zij zelf een aanpak en leermethode moet voorzien om de vaardigheid van zinsanalyse op niveau te krijgen. Dit is een basis voor levenslang leren. Bij literatuur leert de student kritisch na te denken over teksten en mogelijke interpretaties en leert hierover van gedachten te wisselen.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
Door toneelvoorstellingen te bekijken, te analyseren en ze in de klas te verwerken kan de student de kunsteducatie bij jongeren stimuleren.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en onderzoeker op het vlak van jeugdliteratuur :
  • kan de student goede jeugdromans selecteren voor leerlingen.
  • kan de student literatuurtechnische aspecten van een jeugdroman herkennen en benoemen.
  • kan de student creatieve werkvormen rond jeugdliteratuur bedenken.
  • kan de student voor- en naverwerkingen van voorstellingen maken, ook met expressieve elementen.
Als inhoudelijk expert en onderzoeker op het vlak van taalbeschouwing
  • kent de student de begrippen rond samengestelde zinnen en zinsdeelstukken, spelling en kan hij/zij ze toepassen.
  • heeft de student de vaardigheid om taal te exploreren.
  • geeft de student blijk van aandacht voor talige correctheid bij spreken en schrijven en voor communicatieve efficiĆ«ntie. (attitude)
Als cultuurparticipant en lid van de onderwijsgemeenschap
  • volgt de student de actualiteit i.v.m. de Nederlandse taal en cultuur op en integreert hij ze in lessen.
  • toont de student interesse voor de Nederlandse taal en cultuur en de historische achtergrond ervan.
Als lid van een schoolteam
  • kan de student teamgericht werken bij groepsopdrachten.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

  • Zinsdelen en hun functie; woordleer (secundair en 1ste jaar BASO Nederlands )
  • Literaire begrippen (secundair en 1ste jaar BASO Nederlands )
  • Basis schrijf- en spreekvaardigheid met verzorgde uitspraak en goede spelling.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

  • Studieboeken en lectuur (zie boekenlijst).
  • Cursussen van de docent.
    • Rita Van Elsen, 2007, 'Toneel. De code doorbreken!', niet gepubliceerde cursus, KHK Vorselaar.
    • Rita Van Elsen, 2007, 'Spraakkunst: de zinsdelen', niet gepubliceerde cursus, KHK Vorselaar.
    • Rita Van Elsen, 2007, 'Spraakkunst: de samengestelde zin', niet gepubliceerde cursus, KHK Vorselaar.
  • Toneelbezoek en Traject i.s.m. 'Kunst-in-zicht' Turnhout.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • Andere: sessies expressie i.s.m. 'Kunst-in-zicht'

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
70 Schriftelijk 30 PE 100 Schriftelijk
Er zijn extra oefeningen met oplossingssleutel op het leerplatform. Er wordt tweemaal een groepscoachingsessie voorzien voor spraakkunst.
OA:
11261130
Code:
11261130
Vakcoördinator:
Rita Van Elsen
Semester:
1+2
Studiepunten:
7
Onderwijstaal:
Nederlands