Anatomie en fysiologie (2007-2008)

Dit vak bestudeert de bouw en het functioneren van het gezonde menselijke lichaam, Eerst komt de studie van de bouw van een bepaald orgaan of systeem (macroscopisch en vervolgens microscopisch-histologisch) om zo de functie beter te begrijpen. Vooral het bewaken van de vitale functies krijgt extra aandacht (verpleegkundigen zijn de eerste observatoren van de patiënt): het ademhalingsstelsel, het hart- en bloedvatenstelsel, het spijsverteringsstelsel, het zenuwstelsel en het excretiestelsel worden daarom uitgebreid besproken, De geïntegreerde biochemie sluit zeer nauw aan bij de fysiologie. Het gaat vooral om algemene inzichten in de water- en zouthuishouding, en het zuur-base-evenwicht. Verder wordt kort ingegaan op de belangrijkste laboratoriumbepalingen en op de bloedgroepserologie. (Overige biochemie : zie voedingsleer) Er worden tevens reeds basisinzichten gegeven uit de farmacologie, met vooral farmacodynamiek, terminologie en een overzicht van de farmacologische klassen,

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
Toelichting:
Redeneervaardigheid wordt aangescherpt door het bestuderen van fysiologische processen, die de basis vormen voor het bestuderen van de pathologie. Anatomie-fysiologie is een grote basiscursus, waarin studenten op relatief korte termijn een groot pakket theorie moeten verwerken.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
  • Studenten kunnen functioneren als lid van een team:
    • ze kunnen intra- en interprofessioneel samenwerken om de visie en de doelen van het beleid en de zorg te realiseren:
    • Studenten kennen de correcte terminologie m.b.t. de anatomie, fysiologie en pathologie, zodat interprofessioneel overleg met behandelende artsen en andere paramedici vlot kan verlopen.

    C. Beroepsspecifieke competenties

    • C06 De vroedvrouw heeft expliciete aandacht voor het belang en de betekenis van natuurlijke fysiologische processen tijdens de zwangerschap, de bevalling en de postnatale periode. Het is haar opdracht deze op een adequate wijze te beschermen, te observeren, te analyseren en het verdere verloop ervan in te schatten.
    • C10 De vroedvrouw heeft de expertise om, vanuit een holistisch referentiekader, de noodzakelijke, accurate en multidimensionele zorg te verlenen aan de cliënt. Zij is in staat deze zorg aan te passen aan de levensfase van de cliënt.
    • C16 De vroedvrouw kan overleggen en beschikt over het inschattingsvermogen om de cliënt door te verwijzen wanneer nodig.
    Toelichting:
    • Studenten kunnen professionele zorg op maat bieden:
      • ze zijn in staat tot verantwoorde verpleegkundige handelingen, vanuit hun achtergrondkennis over de anatomie en fysiologie van de mens
      • ze analyseren kritisch hun verpleegkundige taken en passen ze aan aan nieuwe inzichten
    • Studenten passen alle niveau's van preventie toe: ze kennen de normale fysiologische regulatiemechanismen, en herkennen pathologische toestanden, waardoor adequate hulp kan ingeroepen worden.

    A. Volgtijdelijkheid

    B. Competenties

    Om tot het eerste jaar toegelaten te worden, moeten de kandidaten een getuigschrift secundair onderwijs bezitten, uitgereikt door de Vlaamse, de Franse of de Duitse gemeenschap van België. Deze getuigschriften geven toegang tot alle vormen van hoger onderwijs. Internationale studenten moeten niveau 4 Nederlands behaald hebben en zich wenden tot het departementshoofd om te worden toegelaten.

    A. Type

    • cursus
    • audiovisueel materiaal
    • materiaal op leeromgeving

    B. Verplichte leermiddelen

    • Uitgeschreven cursus.
    • CD-rom Locomotoriek
    • Toledo: schema's en basisschetsen

    C. Aanbevolen leermiddelen

    Aanbevolen handboek: Cokelaere, M. ( ). Functionele anatomie van de mens. ....: Thieme Meulenhoff.

    A. Types

    • hoorcollege
    • begeleide zelfstudie
    • elektronisch leerplatform
    • labo en werkcollege

    B. Omschrijving

  • Het grootste deel van de leerstof wordt aangeboden via hoorcolleges.
  • Voor bepaalde onderdelen wordt begeleide zelfstudie voorzien
  • Via Toledo kan men kleine toetsjes maken
  • Er is een prakticum voorzien voor locomotoriek
  • A. Types

    • schriftelijk examen

    B. Omschrijving

    Gezien de omvang van de leerstof, wordt er in 2 tijden geëxamineerd (deel I & deel II), op 2 verschillende dagen, beide schriftelijk.
    • Er worden enkele proeftesten voorzien, die vrijblijvend zijn.
    • Er worden testen ter beschikking gesteld via Toledo
    • Studenten kunnen steeds individueel uitleg vragen op afspraak
    OA:
    07280050
    Code:
    07280050
    Vakcoördinator:
    Martine Deleu
    Semester:
    1
    Studiepunten:
    6
    Onderwijstaal:
    Nederlands