Vakdidactiek Frans (2007-2008)

Volgende vakdidactische aspecten die de student in staat stellen een geïsoleerde les (woordenschat, spraakkunst, tekst, vaardigheden,...) voor te bereiden en te geven aan de hand van de gebruikte handboeken in de oefenschool komen aan bod: - basisbegrippen van de didactiek van het vreemdetalenonderwijs - aanpak van een woordenschatles - aanpak van een spraakkunstles - aanpak van het trainen van de vaardigheden - aanpak van oefeningen - aanpak van een tekstles - items gericht op elementen/moeilijkheden die zich in de stage voordoen - aanzet tot het werken met het leerplan

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen kan de student: - de nodige informatie opzoeken ivm de beginsituatie van de leerlingen en deze gebruiken bij het voorbereiden en geven van de les. Hij kan de functionele (met het oog op de communicatieve vaardigheden) en de idiomatische (contrast vreemde taal - moedertaal) elementen bepalen in functie van zijn specifieke les. - een duidelijk schema uitwerken rekening houdend met de taxonomie van de verwerkingsniveaus. Als inhoudelijk expert kan de student: - een pedagogisch-didactisch verantwoorde selectie maken van de vakinhoudelijke aspecten en vaardigheden Als organisator kan de student: - een efficiënt lesverloop voor communicatieve vaardigheden organiseren

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

- cursus "Méthodologie" - collegenotities - leerplan Frans 1e graad ASO

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • individuele taak

B. Omschrijving

- schriftelijk examen in juni: 90% - taken: 10% coaching
OA:
11268340
Code:
11268340
Vakcoördinator:
Birgit Van De Mieroop
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Frans