Intercultureel onderwijs (2007-2008)

De multiculturele samenleving Basisprincipes van intercultureel onderwijs . Tweede taal verwerking Interlevensbeschouwelijke dialoog

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C08 Partner van externen.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen * ontwikkelt de student een interculturele basishouding ten aanzien van de praktijk,* kan hij initiatieven ontwikkelen rond taal, cultuur en zorg *Als opvoeder * verwerft de student inzichten in het zorgbreed werken met kansarme en allochtone kleuters. *Als inhoudelijke expert * verwerft de student de basisprincipes van intercultureel onderwijs en tweede taalverwerving en kan hij ze toepassen *als innovator ontwikkelt de student de bereidheid om vernieuwende elementen met betrekking tot omgaan met diversiteit aan te brengen* Als partner van externen * kan de student communiceren en samenwerken met materialenbanken en steunpunten* Als cultuurparticipant * verwerft de student inzicht in de complexiteit van de hedendaagse multiculturele samenleving * ontwikkelt de student een positieve ingesteldheid tegenover multicultureel samenleven

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student heeft de pedagogische en didactische inzichten, vaardigheden en attitudes van het eerste en het tweede jaar verworven . Achtergrondinformatie uit de modules 'Migranten en vluchtelingen', 'Kansarmoede' en 'Zorgverbreding' is verworven

A. Type

  • Andere: moduleboek
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • Andere: mondeling groepsexamen

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
100 Mondeling groepsexamen
Er zijn coachingsuren voorzien bij het uitwerken van de opdracht
OA:
11261302
Code:
11261302
Vakcoördinator:
Marijke Vaninbroukx
Semester:
1
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands