De cursus marktonderzoek start met een aantal inleidende begrippen, vakjargon en methodologische overwegingen. We bekijken aan welke criteria een goed marktonderzoek voldoet, welke fasen een onderzoek omvat, hoe een onderzoeksplan wordt opgesteld en welke kosten eraan verbonden zijn. Gegevens kunnen op verschillende manieren verzameld worden: we bekijken welke soorten onderzoek er zijn. De cursus gaat dieper in op de enquête: hoe stellen we een vragenlijst op, welke schalen kunnen we gebruiken, welke aspecten zijn van belang bij de steekproeftrekking, hoe worden vragenlijsten afgenomen en verwerkt. Het onderzoeksproces wordt van begin tot einde op een praktijkgerichte manier bekeken. Bij de beschrijving en analyse van resultaten is de juiste keuze uit de analysemethodes belangrijk. De cursus behandelt zowel de univariate als multivariate analysemethoden: we bekijken het opstellen van frequentietabellen, grafische voorstellingen, centrale waarden en spreidingsmaten maar ook de analyse van kruistabellen, de variantie-, de correlatie- en regressieanalyse. We leren u hoe u verbanden kunt testen tussen variabelen en hoe u een hypothese kunt toetsen. Voor dit alles maken we gebruik van het statistische verwerkingsprogramma SPSS. U merkt: marktonderzoek vereist een analytische geest, maar duidelijkheid & bruikbaarheid is evenzeer van belang: vandaar we bekijken op welke manieren de resultaten verstaanbaar kunnen gerapporteerd en gepresenteerd worden.
|