De student verwerft inzicht in de basiselementen en betekenissen van christelijke geloof. Om deze betekenissen te kaderen wordt de nodige historische en filosofische achtergrondbagage aangeboden. De vraag naar religie, zingeving en levensbeschouwing wordt gelinkt aan de actuele postmoderne en geseculariseerde context.
Actuele levensbeschouwelijke thema's zullen geïnterpreteerd en geanalyseerd worden met het oog op een genuanceerde en 'open' beeldvorming omtrent religie, zingeving en levensbeschouwing.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 Inhoudelijk expert.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Inhoudelijk expert
- De student kan de huidige postmoderne samenleving analyseren vanuit levensbeschouwelijk perspectief.
- De student kan in de actualiteit levensbeschouwelijke thema's herkennen en kritisch interpreteren.
Innovator/onderzoeker
- De student kan reflecteren over zijn eigen levensbeschouwelijk profiel en op termijn een eigen gefundeerde keuze maken.
- De student is in staat om zijn eigen beeldvorming omtrent religie, zingeving en levensbeschouwing bij te sturen.
Cultuurparticipant
- De student kan op een open en communicatieve manier omgaan met diversiteit en pluraliteit.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De student dient een levensbeschouwelijk vak gevolgd te hebben in het secundair onderwijs.
A. Type
- cursus
- Andere: eigen nota's
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
- De Meyere, J. (2007). Religie, zingeving en levensbeschouwing. Onuitgegeven cursus, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- De Meyere, J. (2007). Selectie van levensbeschouwelijke teksten. Onuitgegeven reader, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
- De Schepper, J. (2004). Levensbeschouwing ontwikkelen: Didactiek voor godsdienst/levensbeschouwing in het primair onderwijs. Hilversum: Kwintessens.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- discussieseminarie
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
Naast de hoorcollege's krijgt de student groepswerk rond levensbeschouwelijke themata. De begeleide zelfstudie bestaat uit het zelfstandig verwerken van relevante artikelen en achtergrondinformatie. In het discussieseminarie worden levensbeschouwelijke visies samen besproken en gewogen.
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
80%
|
Schriftelijk
|
|
|
100 %
|
Schriftelijk
|
20 %
|
Permanente evaluatie
|
|
|
|
|
Voor RZL worden monitoraatsessies voorzien.