Nederlands deel 2 (2007-2008)

De inhoud van deze onderwijsactiviteit omvat drie onderdelen. Onder de noemer taalvaardigheid oefent de student zich in spreek- en luistervaardigheid. Hij bekwaamt zich in het doel- en publiekgericht schrijven. Onder de noemer taalbeschouwing oefent de student woordenschat, zins- en woordleer. Onder de noemer literatuur maakt de student uitgebreid kennis met stromingen in de Nederlandse (jeugd)literatuur en met aspecten van de Nederlandse en Vlaamse cultuur. 1 TAALVAARDIGHEID - spreek- en luisteroefeningen - doel- en publiekgericht schrijven 2 TAALBESCHOUWING - woordenschatoefeningen - zins- en woordleer 3 LITERATUUR & CULTUUR - stromingen in de Nederlandse (jeugd)literatuur - aspecten van de Nederlandse en Vlaamse cultuur

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:
1 TAALVAARDIGHEID 1.1 De student kan efficiënt deelnemen aan allerlei gespreksvormen. 1.2 De student kan zijn/haar schrijfproducten afstemmen op publiek en doel. 2 TAALBESCHOUWING 2.1 De student kan samengestelde zinnen ontleden en de woordsoorten benoemen. 2.2 De student kan een adequate woordenschat kiezen voor allerlei taalgebruikssituaties. 2.3 De student kan tegenover zijn/haar eigen taalgebruik en dat van anderen een kritische houding aannemen. 3 LITERATUUR & CULTUUR 3.1 De student kan de gelezen fictionele teksten situeren in de Nederlandse literatuur- en cultuurgeschiedenis. 3.2 De student houdt de literaire en culturele activiteit in Vlaanderen en Nederland goed bij, o.m. door de lectuur van kranten en tijdschriften.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Zie boekenlijst.

C. Aanbevolen leermiddelen

Geschreven pers, films, (jeugd)literatuur.

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform
  • projectwerk

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • paper/werkstuk
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

tweede examenperiode: 40 % PE 60% Mondeling en schriftelijk examen derde examenperiode: 40% Mondeling examen 60% Schriftelijk examen Tijdens de workshops krijgen de studenten feed-back van de docente. Vrije oefeningen kunnen te allen tijde aan de docente voorgelegd worden.
OA:
10255760
Code:
10255760
Vakcoördinator:
Hilde Van Looveren
Semester:
2
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands