Lesblok 1 : Kennismaking : Ik en het beroep
In het eerste lesblok willen we vooral kennismaken op drie niveaus: kennis maken met jezelf, met de anderen en met het beroep van maatschappelijk assistent.
Lesblok 2: Ik in dialoog met de ander. Training sociale vaardigheden en methodische dialoog
In dit lesblok trainen we rond het voeren van gesprekken met een ander.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De MA kan zich binnen functionele relaties authentiek verbinden met mensen en groepen.
- C02 De MA kan interacties tussen mensen in hun context beschrijven en analyseren vanuit een generalistisch perspectief.
- C07 De MA werkt aan zijn verdere professionalisering binnen een perspectief van levenslang leren en zich ontwikkelen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
- audiovisueel materiaal
- handboek
B. Verplichte leermiddelen
LEERGROEP 1
Portfolio en POP, niet gepubliceerde nota, KHKempen, Geel, 2007
LEERGROEP 1
Lesblok 1: ik en het beroep maatschappelijk assistent, niet gepubliceerde nota, KHKempen, Geel, 2007
LEERGROEP 1
Lesblok 2: elementaire sociale vaardigheden, niet gepubliceerde nota, KHKempen, Geel, 2007
VAN MEER, K. en VAN NEIJENHOF,J.
Elementaire sociale vaardigheden. Diegem, Kluwer, 2000
GROEN, M.
Reflecteren: de basis. Houten, Wolters-Noordhoff, 2006
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
- stage
- oefenpracticum
- bedrijfsbezoeken
B. Omschrijving
De lesblokken in de leergroep kenmerken zich door:
Het aanbieden van ervaringen, informatie waarin kennis gemaakt wordt met eisen en verwachtingen van de opleiding/het beroep en trainingsmomenten om de nodige basisvaardigheden onder de knie te krijgen. Bij elke lesblok horen specifieke verslagen.
In elk lesblok zit ook een traject: In groepjes van 5 à 6 studenten wordt er gereflecteerd over het eigen 'leren', over de eigen vorderingen ten aanzien van de na te streven competenties. Deze reflecties worden telkens verwerk in een verslag.
Doorheen de leergroep wordt gewerkt aan een portfolio. Dit is de verzameling van al de ervaringen, reflecties, opdrachten en verslagen. De rode draad doorheen dit portfolio is de persoonlijke ontwikkeling.
A. Types
- mondeling examen
- permanente evaluatie
- Andere: samenstelling portfolio
- praktische proef
B. Omschrijving
De beoordeling van de student gebeurt via:
Permanente evaluatie (aanwezigheid, tijdig afgeven van opdrachten, een houding aannemen waarin de student kansen voor zichzelf creëert, participatie);
Een examen:
Deel 1 Gesprek met een cliënt en reflectie bij dit gesprek
Deel 2 Schriftelijk Portfolio - POP en gesprek over de persoonlijke ontwikkeling
op basis van het portfolio.