Een inleiding in de filosofie behelst zowel 'filosofie leren' (leren hoe filosofen filosoferen/filosofeerden) als 'leren filosoferen' (zelf leren nadenken vanuit actuele situaties). Vanuit deze twee polen gaat het OA in op thema's als 'mens- en wereldbeeld', 'ziekte en gezondheid in veranderende wereldbeelden', en 'kwaliteit van leven'.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C05 Een cliënt benaderen vanuit een holistische mensvisie.
- C17 Bereid zijn zich voortdurend bij te scholen en zich professioneel te ontwikkelen.
- C21 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
- C22 Actief bijdragen tot de profilering van het beroep.
- C23 Open staan voor het maatschappelijke gebeuren en kritisch staan t.o.v. het economisch, sociaal en ethisch beleid.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
geen specifieke voorkennis vereist
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Cursus ter beschikking gesteld door de docente, met leesteksten en power point schema's. I. Van Den Eynde, Leren bevragend te denken: inleiding in de filosofie, onuitgegeven cursus, 2006, 86 pg. + leesteksten
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving