In dit opleidingsonderdeel ligt het hoofdaccent op de studie van een andere streek dan de eigen streek. Exemplarisch wordt de Belgische Kuststreek bestudeerd. Vertrekkend van een meerdaagse excursie en de bijhorende terreinopdrachten komen inhouden en vaardigheden op het niveau van de student aan bod, alsook de didactische mogelijkheden voor de lagere school.
Eindtermen , leerplandoelen , de visie op Wereldoriëntatie en de didactische principes zijn het uitgangspunt.
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C07 Lid van schoolteam.
- C08 Partner van externen.
- C10 Cultuurparticipant.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Competenties van het overeenkomstig OO in het voorgaande programmajaar verworven hebben of geslaagd zijn voor het vorige programmajaar
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Wolters' Algemene Wereldatlas: laatste editie
Globaal 1: uitg. Van In
Tijdwijzer: Van den Bosch J. - uitg. Pelckmans
Wereldoriëntatie: Leerplan VVKBaO ( 3 delen)
Cursus lectoren: 1 Balo W.O. Deel 3.
Natuuronderwijs inzichtelijk: Kersbergen C. en Haarhuis A. - uitg. Coutinho
Praktische didactiek voor natuuronderwijs: de Vaan E. en Marell J. - uitg. Coutinho
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
- Andere: terreinopdrachten, excursies
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- paper/werkstuk
- presentatie
- permanente evaluatie
- projectwerk
- peer assessment
B. Omschrijving
Contactmomenten om de studenten bij te sturen bij het uitwerken van de groepsopdrachten en zelfstandig verwerven van leerstof