In de cursus RZL leren de studenten de huidige postmoderne maatschappij en cultuur kritisch analyseren. Van daaruit komen zij tot inzicht in de rol en betekenis van de levensbeschouwing als antwoord op levensvragen. De actuele formulering van deze levensvragen is erfgenaam van een geschiedenis die zo oud is als de mensheid zelf. Daarom besteedt de student in deze cursus eveneens aandacht aan de historische wortels van de levensbeschouwelijke traditie(s), ook in confrontatie met het huidig pluralisme. Hij/zij krijgt daarbij ook oog voor het belang van een levensbeschouwelijke component binnen het huidige onderwijsaanbod. Tevens wordt een koppeling gemaakt naar de morele ontwikkeling(-sstadia).
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:
We bekijken kritisch de basiswaarden die vandaag gelden als cultureel erfgoed en de wijze waarop men er vandaag mee omgaat. Deze basis is het uitgangpunt op een kritische verkenningstocht die zowel binnen als over de grenzen voert. Samen met de klasgroep gaat de student op zoek naar de relevantie van het geloofspotentieel voor het eigen leven en in een geseculariseerde wereld in het algemeen.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C03 Inhoudelijk expert.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
1. Inhoudelijk expert
De student is in staat om:
- de basisbegrippen van het levensbeschouwelijk jargon correct te hanteren;
- de basisinzichten en -waarden te verkennen die de kern uitmaken van wat de christelijke en humanistische tradities voor onze Westerse cultuur te bieden hebben;
- diverse, ook niet-Westerse aanbiedingen op zingevingsvlak, te leren waarderen;
- de kansen en valkuilen te onderkennen van het huidige cultuuraanbod met het oog op zingeving en morele ontwikkeling.
- de rol en de bijdrage van zingeving en levensbeschouwing in het onderwijsaanbod te onderkennen en te verwoorden.
2. Cultuurparticipant
- De studenten kunnen in de maatschappelijke, politieke en culturele actualiteit de rol en invloed van diverse levensbeschouwelijke standpunten herkennen;
- De student kan een genuanceerd persoonlijk standpunt verwoorden ten aanzien van de levensbeschouwelijke opvattingen die zich in de maatschappelijke, politieke en culturele actualiteit aandienen. Hij/zij leert dit doen in samenspraak met de diversiteit qua zingevingsaanbod, eigen aan het hedendaags postmodernisme.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Een gezonde interesse voor vragen naar het minder oppervlakkige en de stellige bereidheid om verder te kijken dan de eigen neus lang is...
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
Syllabus & eigen collegenota's. Aanbreng vanuit en toetsing aan de actualiteit strekt tot aanbeveling. Ondersteuning middels eigen website
www.actualiteit.org.
A. Types
B. Omschrijving
De aangebrachte methoden variëren van groepsopdrachten tot zelfstandig werk, naast meer docentgestuuurde uiteenzettingen. In de colleges wordt systematisch voldoende ruimte ingebouwd voor interactie tussen docent en student evenals tussen studenten onderling.
A. Types
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
70
|
Mondeling examen
|
|
|
100
|
Mondeling examen
|
30
|
Permanente evaluatie
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|