Oriëntatie op het beroep (2007-2008)

Oriëntatie op het beroep: Hier willen wij een antwoord geven op een aantal praktische vragen die nog niet expliciet behandeld werden gedurende de ganse opleiding en die de overgang naar 'de praktijk' soepeler zullen laten verlopen. de volgende thema's / vragen komen aan bod:
  • Hoe kunnen we heel concreet werken met het 'ontwikkelingsplan voor de Kleuterschool' vermits vele scholen van het Katholiek Onderwijs hiermee werken?
  • Wat mogen we verwachten van de Pedagogische Begeleiding?
  • Solliciteren: waar? Wanneer? Hoe stel ik mijn sollicitatiebrief op? Hoe bereid ik me voor op een sollicitatiegesprek?
  • Hoe moet ik solliciteren voor een betrekking binnen de inrichtende macht Vorselaar?
  • Hoe wordt het opvoedingsproject in praktijk omgezet in de scholen van Vorselaar?
  • Hoe geraken we wegwijs in de al de papieren en formulieren die we moeten invullen?
  • Welke ondersteuning kan je als leerkracht verwachten van een onderwijsvakbond?
  • Wat is precies 'het mandaat' voor godsdienst en wat wordt er concreet van ons verwacht?
  • Waarvoor staat het VVKBaO? Waarvoor kan ik daar terecht?
  • Hoe moeten we ons agenda invullen en hoe kunnen we werken met andere plannings-en reflectieinstrumenten?
  • Formaliteiten COV.
  • Verwachtingen ten aanzien van de inspectie.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:
Denk- en redeneervaardigheid De student kan de nodige inzichten i.v.m. het beroepsleven verwerven
Informatie verwerven en verwerken De student kan de opgedane informatie van de presentaties van gastsprekers toepassen bij het uitwerken van de individuele opdracht.
Kritisch reflecteren de student kan kritisch kijken naar initiatieven die een weerslag hebben op het eigen beroep

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk De student kan zichzelf verantwoordelijk voelen voor de school als geheel

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C04 Organisator.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C08 Partner van externen.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:
Organisator De student kan verschillende plannings- en reflectieinstrumenten aanhalen en hanteren. lid van het schoolteam De student kan informatie geven over de eigen rechtspositie en die van het kind. De student kan info en vaardigheid met betrekking tot de sollicitatieprocedures weergeven partner van externen de student kan het aanbod en werking van verschillende begeleidings- en ondersteuningsdiensten uitleggen en begrijpen. lid van de onderwijsgemeenschap De student kan het opvoedingsproject en begeleidingsdienst van de 'Zusters van de Christelijke Scholen' verstaan

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Oriëntatie op het beroep: Inhouden verworven in de module 'Onderwijsbeleid'.

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: nota's

B. Verplichte leermiddelen

Brochures en tekstmateriaal van de gastsprekers. Nota's van studenten. VVKBAO (2000). Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool (4e druk 2002). Brussel: Vlaams verbond katholiek basisonderwijs. Modulebundel

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • praktische proef
  • individuele taak

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
30% Permanente aanwezigheid (1x afwezig: 9/20; 2x afwezig: 0/20) 30% Permanente aanwezigheid (1x afwezig: 9/20; 2x afwezig: 0/20)
30% Individuele taak: sollicitatiebrief en CV 30% Individuele taak: sollicitatiebrief en CV
40% Sollicitatiegesprek 40% Sollicitatiegesprek
OA:
11261241
Code:
11261241
Vakcoördinator:
Elien Peeters
Semester:
2
Studiepunten:
1
Onderwijstaal:
Nederlands