Toelichting:
-
Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De student kan differentiëren naar tempo, leerstijl en heeft aandacht voor verschillen in niveau. Hij kan flexibel omgaan met verschillende vormen van instructie (klassikaal - gedeeld - individueel). De student kan gedifferentieerde handboeken kritisch en efficiënt hanteren.
De student is in staat om met ondersteuning van opleiding en mentor leerlinggerichte werkvormen (zoals coöperatief, zelfontdekkend leren, contract- en hoekenwerk, ...) te gebruiken/organiseren.
De student kan een thema geïntegreerd uitwerken vanuit verschillende leerdomeinen.
De student kan prestaties van kinderen correct en objectief interpreteren, beoordelen en bijsturen.
De student kan een krachtige leeromgeving creëren, zowel binnen als buiten de klas, met mogelijkheid tot actief exploreren.
De student kan het beste in kinderen naar boven halen en ernaar streven dat ieder kind zich goed voelt.
De student kan het fysiek welzijn van kinderen bevorderen.
De student stemt zijn onderwijswerk af op de individuele noden en behoeften van kinderen en kan zo een veilige leeromgeving creëren die tot welbevinden leidt.
De student kan zijn lessen opbouwen, vertrekkend vanuit de eindtermen en de leerplannen.
De student kan op een kritische manier bronnen raadplegen en gebruiken in zijn pedagogisch-didactische praktijk.
De student kan een stimulerende en werkbare leeromgeving creëren, rekening houdend met de veiligheid van kinderen.
De student kan gelijktijdige en/of opeenvolgende activiteiten vlot, soepel en gevarieerd laten verlopen.
De student kan in overleg met de stageschool stappen zetten om beperkte extra-murosactiviteiten op het getouw te zetten en te begeleiden.
De student is bereid om vernieuwende inzichten (inhouden, werkvormen en materialen) te integreren in zijn klaspraktijk.
De student is in staat om het culturele aanbod voor kinderen te verkennen en (waar mogelijk) in zijn klaspraktijk te integreren.
- Cursus: Didactische ateliers 2 Balo
- Leermiddelen basisonderwijs
- Leerplannen basisonderwijs
Bij het oefenen tijdens de didactische ateliers krijgt de student ondersteuning van betrokken docenten uit verschillende opleidingsonderdelen.