In dit opleidingsonderdeel verwerft de student inzichten en vaardigheden die nodig zijn om als leraar kleuteronderwijs adequaat en ervaringsgericht om te gaan met en in te spelen op de individuele ontwikkelingsbehoeften van elke kleuter in het regulier en buitengewoon onderwijs.
In het tweede jaar ligt het accent op de wijze waarop er specifiek in de kleuterschool aan zorgverbreding wordt gewerkt (GOK- en zorginitiatieven).
We gaan ten eerste in op wat zorgverbreding is. Hierbij aansluitend bekijken we de mogelijkheden die de laatste jaren door de Vlaamse overheid worden voorzien om een zorgbeleid en GOK-beleid uit te bouwen op school.
Vervolgens worden de verschillende peilers van een GOK- en zorgbeleid belicht.
Tot slot staan we stil bij een procesgericht kindvolgsysteem voor kleuters. De student leert ten eerste een klasscreening maken (welbevinden, betrokkenheid en de competenties). We leren hieruit analyses te trekken om vervolgens conclusies te trekken naar de eigen aanpak in termen van werkpunten en interventies:
- spoor 1: de eigen aanpak wijzigen aan de hand van de 10 actiepunten
- spoor 2: Kleuters met socio-emotionele problemen of ontwikkelingsbedreigde kleuters leren detecteren en hun dossier opvolgen
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
Toelichting:
Denk- en redeneervaardigheid
- De student kan de nodige theoretische inzichten i.v.m. zorgverbreding verwerven
Verwerven en verwerken van nieuwe informatie
- de student kan nieuwe inhouden m.b.t. zorgverbreding verwerven en verwerken
- de student kan de opgedane informatie van de werkcolleges toepassen bij het uitwerken van de taak.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën:
- De student kan zijn taak adequaat aanpakken. Hierbij maakt de student een persoonlijke verwerking van de aangeboden leerinhouden.
Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk:
- De student kan beargumenteren waarom het belangrijk is om een ervaringsgerichte leerkrachtstijl te hanteren
- De student kan aangeven waarom een zorgbrede aanpak noodzakelijk is en hoe hij dit kan realiseren
|
|
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:
De leraar als opvoeder
- De student kan de emancipatie van kleuters bevorderen
- De student kan adequaat omgaan met kleuters met socio-emotionele problemen
De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- De student kan kleuters observeren met de bedoeling zijn eigen aanpak en interventies op hen af te stemmen
- De student kan ervaringsgericht begeleiden (aandacht voor betrokkenheid en stimulerende impulsen)
De leraar als inhoudelijk expert
- De student kan verwoorden wat zorgverbreding is en welke initiatieven kunnen ondernomen worden in dit kader
- De student kan expliciteren welke de huidige GOK- en zorginitiatieven in het Vlaamse onderwijs zijn
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
Laevers, F. & Depondt, L. (2004).
Ervaringsgericht Werken met Kleuters in het Basisonderwijs. Leuven: CEGO.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. (2005). Gelijke
onderwijskansen voor elk kind... scholen maken er werk van. Departement Onderwijs:Cel Publicaties Onderwijs.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- oefenpracticum
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- open boek
- individuele taak
B. Omschrijving
1ste examenperiode
|
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
|
|
75%
|
Mondeling examen
|
75%
|
Mondeling examen
|
|
|
25%
|
Individuele taak (casus)
|
25%
|
Individuele taak (casus)
|
Monitoraten: twee speciale momenten waarop de student met vragen en problemen terecht kan voor begeleiding