De inhoud omvat volgende onderwerpen:
- Voorstelling van de aarde: topografische kaart, luchtfotografie, toepassingen in het dagelijkse leven, opbouw facetkaarten, parate kaartkennis van Europa
- Geomorfologie: reliëf en rivierwerking
- Sociaal-economische thema's: basisbegrippen i.v.m. bevolking en bewoning, landbouw, industrie en toerisme uit de eigen leefruimte, België en Europa
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
- De student beheerst de parate kaartkennis van Europa.
- De student kan op een functionele manier met een aantal typen kaarten werken.
- De student kan verschillende reliëfvormen herkennen, beschrijven, benoemen en voorstellen.
- De student kan de mentale kaarten en de facetkaarten van de eigen leefruimte, België en Europa opbouwen.
- De student kan een aantal basisbegrippen i.v.m. bevolking, landbouw, industrie en toerisme hanteren.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De kennis, vaardigheden en attitudes bereikt in het secundair onderwijs. Er wordt van de student een grote interesse voor de eigen leefomgeving en het hedendaagse wereldgebeuren gevraagd.
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- Andere: atlas
B. Verplichte leermiddelen
Wolters' Algemene Wereldatlas, Wolters Plantyn, 2004
Van Hecke E e.a., Wereldvisie 5-6 ASO Wetenschappen, Uitgeverij Pelckmans
een handboekenreeks aardrijkskunde voor de eerste graad secundair onderwijs
keuze uit:
Van Hecke E e.a., Wereldvisie 1, Uitgeverij Pelckmans
Van Hecke E e.a., Wereldvisie 2, Uitgeverij Pelckmans
of
Neyt R, Tibau G e.a., Geogenie 1 & 2, De Boeck, 2006
of
David G e.a., Geo 1, Wolters Plantyn
David G e.a., Geo 2, Wolters Plantyn
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
- Andere: excursie, presentaties, oefeningen en opdrachten
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
Schriftelijk examen: 60 %
Permanente evaluatie: 40 %
Derde examenperiode: dezelfde verdeling als in de tweede examenperiode
Docentgestuurd tijdens hoorcolleges
Docentenbegeleiding tijdens oefeningen en opdrachten