Pedagogisch didactische vorming deel 2 (2007-2008)

In pedagogisch-didactische vorming deel 2 gaan we eerst verder inzoomen op enkele pijlers van het tempelschema van het ervaringsgericht kleuteronderwijs: - Kleuterinitiatief via een soepele organisatie: zones van kleuterinitiatief, dagplanning, opstarten en opruimen, overgangen - Rijk milieu: ontwikkelingsdoelen, thematisch werken - Ervaringsgerichte leerkrachtstijl: ervaringsgerichte dialoog, leidsterstijl (autonomie verlenen, stimulerend tussenkomen, gevoelig zijn voor beleving van kleuters), omgaan met straffen en belonen We gaan vervolgens ook verder kijken naar kleuters. We komen tot kleuterprofielen voor verschillende leeftijden en zoeken naar mogelijkheden om hier op stage rekening mee te houden.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:
Denk- en redeneervaardigheid -De student kan de kennis verworven binnen dit opleidingsonderdeel zinvol toepassen bij het uitvoeren van opdrachten. - De student kan ook kennis en vaardigheden uit andere opleidingsonderdelen gebruiken om bijvoorbeeld een degelijk weekschema uit te werken. Informatie verwerven en verwerken - De student kan de aangeboden leerstof met het nodige inzicht verwerven. - De student kan opdrachten duidelijk lezen en met alle aspecten rekening houden. Kritisch reflecteren - De student kan kritisch informatie en didactische materialen die voorhanden zijn beoordelen en selecteren. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken - De student kan een correct taalgebruik hanteren.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën - De student kan een opdracht analyseren en adequaat aanpakken. - De student kan een persoonlijke verwerking maken van de aangeboden leerinhouden.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
Toelichting:
Leraar als begeleider van leren en ontwikkelen - De student kan de beginsituatie van de kinderen en de groep achterhalen en van daaruit de betekenisvolheid van een thema bevragen. - De student kan doelstellingen kiezen en formuleren. - De student kan een thema zinvol uitwerken. - De student kan leerervaringen voor kleuters structureren in een goed opgebouwd weekschema. - De student kan al enkele stappen zetten in het voorzien van een ontwikkelingsrijk milieu. - De student kan kinderen stimuleren in hun spel. Leraar als organisator - De student kan een stimulerende, werkbare en veilige klasruimte creëren: zorgen voor een vlotte organisatie van het opstarten,opruimen, overgangen. - De student kan activiteiten plannen in een goede dag- en weekplanning. Leraar als inhoudelijk expert - De student kent de ontwikkelingsdoelen voor de kleuterschool . - De student kan een eigen aanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod: thema en activiteiten uitwerken en doelen formuleren bij aanbod dat hij voorziet, gebruik makend van de kleuterprofielen. - De student kan een thema verantwoorden vanuit de betekenisvolheid en ontwikkelingswaarde. - De student kan achtergrondinformatie in verband met een thema opzoeken en verzamelen en bewerken in een infomap. Leraar als opvoeder - De student kan een positief leerklimaat creëren: aanzet tot ervaringsgerichte dialoog, visie ontwikkelen in verband met met straffen en belonen, goed omgaan met grenzen en afspraken, oog voor verschillende aspecten van de ervaringsgerichte leidsterstijl

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Geen specifieke voorkennis vereist.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: moduleboek
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

  • Van den Bergh, I. (2007). Moduleboek: pedagogisch-didactische vorming. Deel 2. Onuitgegeven moduleboek voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
  • Francken, L., Van den Bergh, I., & Van Gorp, E. (2007). Pedagogisch- didactische vorming deel 2: Vrij kleuterinitiatief via een soepele organisatie. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
  • Francken, L., Van den Bergh, I., & Van Gorp, E. (2007). Pedagogisch-didactische vorming deel 2: Rijk milieu. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
  • Francken, L., Van den Bergh, I., & Van Gorp, E. (2007). Pedagogisch-didactische vorming deel 2: Ervaringsgerichte leerkrachtstijl. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
  • Francken, L., Van den Bergh, I., & Van Gorp, E. (2007). Pedagogisch-didactische vorming deel 2: Kijken naar kleuters: Kleuterprofielen. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
  • VVKBAO. (2000). Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool (4e druk 2002). Brussel: Vlaams verbond katholiek basisonderwijs.
  • Laevers, F., & Depondt, L.(2004). Ervaringsgericht werken met kleuters in het basisonderwijs. Leuven: CEGO.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • labo en werkcollege
  • Andere: monitoraat

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • individuele taak

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
20 Opdracht (individuele taak) 20 Opdracht (individuele taak)
80 Schriftelijk examen 80 Schriftelijk
Er worden 2 monitoraten georganiseerd waar de student terecht kan - voor verdere toelichting bij leerstofonderdeel - voor begeleiding bij opdracht.
OA:
11260112
Code:
11260112
Vakcoördinator:
Ilse Van Den Bergh
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands