Geschiedenis deel 1 (2007-2008)

In het eerste jaar staan tijdens het eerste semester volgende onderwerpen op het programma : - de opbouw van het globaal historisch referentiekader, het werken met historische bronnen en de historische methode - de prehistorie (met aandacht voor de Kelten) - complexe maatschappijen in het Oude Nabije Oosten, met vooral aandacht voor Egypte en Mesopotamië - de Griekse bronstijdbeschavingen De verschillende beschavingen bestudeert de student in hun belangrijkste componenten (culturele, ethisch-godsdienstige, sociaal-economische, politieke) en in hun onderlinge beïnvloeding. Daarbij wordt veel aandacht besteed aan het werken met de historische atlas, de tijdsbalk en geschreven en ongeschreven bronnen. Het accent ligt op concreet en aanschouwelijk onderwijs, afgestemd op de toekomstige taak als leraar.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
1. Inhoudelijk expert - de student kan het globaal historisch referentiekader (tijd, ruimte, domein) opbouwen - de student kan vakspecifieke termen, begrippen en concepten gebruiken die nodig zijn om zich van het verleden een beeld te vormen - de student kan de kenmerkende ontwikkelingslijnen van de bestudeerde samenlevingen verwoorden en relateren aan historische overblijfselen en het historisch referentiekader - de student is op de hoogte van de actualiteit en de recentste historisch-wetenschappelijke ontwikkelingen - de student heeft inzicht in de tijd- en plaatsgebondenheid van het menselijk handelen en toont hierbij respect voor de fundamentele menselijke waarden - de student slaagt erin de leerinhouden zelf eigen te maken door het onder begeleiding bestuderen en interpreteren van gevarieerd historisch bronnenmateriaal 2. Organisator - de student kan werken met de historische atlas, de tijdsbalk, alsook met geschreven en ongeschreven bronnen 3. Cultuurparticipant - de student neemt actief en doelgericht deel aan studiereizen, museumbezoek, stadsexploratie, bezoek aan een archief en/of tentoonstellingen

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Als toekomstige leerkracht geschiedenis is de student van nature gefascineerd door het menselijke handelen, denken, voelen en samenleven van mensen in het verleden. De student is zich bewust dat de historische en hedendaagse werkelijkheid grotendeels het gevolg zijn van processen van verandering en evolutie in de verschillende maatschappelijke domeinen. De student beschikt dus over een flinke dosis historisch bewustzijn, verworven via kennis en inzicht, vaardigheden en attitudes in het secundair onderwijs. Daarnaast toont de student een ruime en levendige interesse voor het hedendaagse wereldgebeuren.

A. Type

  • materiaal op WWW
  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

  • cursussen
    • Janssenswillen, P. (2007). Inleiding tot de geschiedenis. Vorselaar.
    • Janssenswillen, P. (2007). De prehistorie. Vorselaar.
    • Janssenswillen, P. (2007). De eerste beschavingen.Vorselaar.
    • Janssenswillen, P. (2007). De klassieke beschavingen.Vorselaar.
  • handboeken
    • Reynders, M. (2003). Onder het oog van de zonnegod. 3000 jaar Oudegyptische beschaving. Leuven : Davidsfonds.
    • Naerebout, F.G., Singor, H.W. (2001). De Oudheid. Grieken en Romeinen in de context van de wereldgeschiedenis. Amsterdam : Ambo.
    • Wilschut, A., Van Straaten, D., Van Riessen, M. (2004). Geschiedenisdidactiek. Handboek voor de vakdocent. Bussum : Coutinho.
  • historische atlas
    • Hayt, F., Grommen, J., Jansen, R., Manet, A. Atlas van de algemene en Belgische geschiedenis. Wommelgem : Van In (recentste uitgave).
  • handboeken secundair onderwijs
    • Devolder, P, Jossart, G, Jans, C., et al. Storia 1 Leerboek. Wommelgem : Van In + werkschrift (recentste uitgaven).
    • Devolder, P, Jossart, G, Jans, C., et al. Storia 2 Leerboek. Wommelgem : Van In + werkschrift (recentste uitgaven).
    • Engels, J., Van Braband, R., Van De Voorde, H., et al. Historia 1. Kapellen : Pelckmans (recentste uitgave).
    • Berings, G., Brosens, K., De Wever, F., et al. Historia 2. Kapellen : Pelckmans (recentste uitgave).
  • leerplatform Toledo
    • powerpoints en cursussen
    • studiereizen en navormingen
    • didactische toepassingen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform
  • Andere: studiereizen

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
100 schriftelijk 100 schriftelijk 100 schriftelijk
- persoonlijk contact op de campus, via mail of telefoon - monitoraat en coaching
OA:
11268380
Code:
11268380
Vakcoördinator:
Paul Janssenswillen
Semester:
1
Studiepunten:
7
Onderwijstaal:
Nederlands