Het technisch project beoogt 2 hoofddoelen.
Enerzijds is het systematisch en wetenschappelijk uitwerken van een project nadrukkelijk aanwezig. Dit vereist planning, een werkverdeling, het bijhouden van een logboek, vergaderverslagen, een projectverslag, een projectvoorstelling.
Anderzijds dient door de onderwerpkeuze de onderzoeksmentaliteit van de studenten aangescherpt te worden. Het onderwerp moet voor de studenten 'hanteerbaar' zijn, maar uitdagend en best meerdisciplinair. Het onderwerp wordt in kleine teams uitgevoerd zodat de synergie tussen de studenten beter tot haar recht kan komen.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 04. Vermogen tot kritische reflectie
- 05. Leiding geven
- 06. In teamverband werken
- 07. Verantwoordelijkheid opnemen
- 08. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
- 02. Kennis hebben van onderzoeksmethoden en -technieken en deze adequaat kunnen toepassen
- 03. In staat zijn om de relevante data te verzamelen die de oordeelsvorming over maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische vraagstukken kunnen sturen
- 04. Onderzoek probleemgestuurd kunnen initiëren
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
- C02 Gedetailleerde kennis hebben, geïnspireerd door de nieuwste ontwikkelingen van de discipline.
- C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
- C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
A. Volgtijdelijkheid
Industriële wetenschappen (ABA) / / Elektriciteit
B. Competenties