Leereenheid ICT
ICT is en onderdeel van de communicatieve vaardigheden. De elementen die in dit jaar aan bod komen zijn alle ondersteunend voor de gehele opleiding, zodat ICT een geïntegreerde plaats kan krijgen in je klaspraktijk. De noodzakelijk ondersteunende vaardigheden worden ingeoefend en in een didactisch kader geplaatst.
Leereenheid Taal
Bij de taken die je als onderwijzer(es) dagelijks uitvoert, speelt taal een belangrijke rol. Je mondelinge en schriftelijke taal is een middel om een bepaald (meestal niet-talig) doel te realiseren. In deze module ligt de klemtoon op de technische beheersing van de taalvaardigheid. Die taalvaardigheid zal je de twee volgende semesters leren integreren in verschillende onderwijssituaties.
* Spreekvaardigheden
In spreekvaardigheden werk je aan de ´instrumenten´ die je nodig hebt om te kunnen functioneren in het onderwijs: je uitspraak en je stem.
* Schrijfvaardigheden
In schrijfvaardigheden verwerf je kennis, vaardigheden en attitudes om vlot schriftelijk te communiceren.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C10 Cultuurparticipant.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties