Theoretische aspecten van de verpleegkunde (2006-2007)

De patiënt centraal stellen is een belangrijke opdracht voor iedere (toekomstige) verpleegkundige. Je maakt kennis met verscheidene mensvisies, om deze dan te toetsen aan je eigen visie op de verpleegkundige praktijk. Vervolgens wordt bekeken hoe dit centraal stellen van de patiënt in de praktijk kan verwezenlijkt worden. Dit alles wordt gekaderd binnen de Belgische en Vlaamse structuur en organisatie van de gezondheidszorg. Bovendien zal je op een kritische wijze leren om vanuit het zorgsysteem 'Integrerende Verpleegkunde' problemen van de individuele patiënt op een systematische en doelgerichte manier te onderkennen, te analyseren en te benoemen. Je zal leren om in samenspraak met de patiënt een plan te maken en uit te voeren, waarbij evaluatie een centrale plaats inneemt. In functie van de individuele patiëntbenadering maak je eveneens kennis met de meest gebruikte meet- en registratie-instrumenten, welke een beeld weergeven van de zorgbehoefte van de individuele patiënt. Om een goede patiëntenzorg te verzekeren, is het belangrijk om de nodige kennis op te zoeken in relevante informatiebronnen. Je zal op efficiënte wijze een zoekstrategie leren opbouwen, verantwoorde keuzes leren maken in het enorme aanbod van publicaties, een eerste aanzet leren maken tot het schrijven van een werkstuk (structuur van een paper, opstellen van een conceptueel model, ...), en op een correcte wijze leren refereren volgens de APA-stijl. Dit alles in het kader van 'evidence based practice'.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties    

  • C03 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan gebruik makend van communicatieve vaardigheden.
  • C04 Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen.
  • C05 Een cliënt benaderen vanuit een holistische mensvisie.
  • C06 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk en juridisch perspectief.
  • C07 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.
  • C08 Verpleegproblemen identificeren en onderscheiden.
  • C09 Doelstellingen formuleren en zorgplan opstellen, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
  • C10 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
  • C11 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
  • C14 De zorg organiseren en coördineren op micro- en mesoniveau.
  • C16 Verpleegkundig wetenschappelijk onderzoek aanwenden in de praktijk.
  • C17 Bereid zijn zich voortdurend bij te scholen en zich professioneel te ontwikkelen.
  • C19 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
  • C20 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
  • C22 Actief bijdragen tot de profilering van het beroep.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

OO:
07108101
Code:
07108101
Vakcoördinator:
Greet Leysens
Semester:
1
Studiepunten:
7
Creditcontract mogelijk?
Ja
Examencontract mogelijk?
Ja
Deeltijds:
Onderwijstaal:
Nederlands
Opleidingsonderdeel type:
inleidend